Japszi
Nincs két egyforma ember a világon. Sokan vannak, akik egy adott területen kiemelkedő képességekkel rendelkeznek, de olyannal, mint Szilágyi Gábor 12.E osztályos tanuló, aki a „kitűnők között is kitűnő”, a pedagóguspályám két évtizede alatt még nem találkoztam.
A tehetség kevés ahhoz, hogy valaki sikeres legyen. Óriási szorgalom és alázat szükséges, hogy valaki a célegyenesben ilyen eredményt tudjon elérni. Az érettségi bizonyítványában a 92% a „leggyengébb” eredmény, a biológia, ill. a kémia emelt szintű érettségin is 98%-os, matematikából pedig 100%-os teljesítményt nyújtott. Keczerné Nyitrai Zsuzsanna érettségi elnök méltató szavait idézve „pedagógusként és vizsgaelnökként is katartikus élmény szembesülni azzal, hogy van a következő nemzedéknek olyan kiemelkedően tehetséges, elhivatott és lelkiismeretes tagja, mint Szilágyi Gábor”.
- Milyen módszerekkel tanultál az érettségire?
- Először is elmondható, hogy mielőtt a kemény tanulás bármilyen formáját is elkezdtem volna, az előtt sokat érdeklődtem, illetve felnőttektől, korábban érettségizőktől kértem tanácsokat. Úgy gondolom, hogy ez az első lépés, ha valaki valamilyen célt, eredményt akar elérni, hogy szembesülni kell a rendelkezésre álló lehetőségekkel és élni kell velük. Elmondható például, hogy biológiából érettségi előtt öt hónappal döntöttem el, hogy emelt szinten fogok vizsgázni. Innentől fogva az alap órák mellett újra elkezdtem fakultációra járni Lesóné Molnár Enikő és Béresné Madai Krisztina tanárnőkhöz. Folyamatosan oldottam meg érettségi típusú feladatokat. Az osztályfőnököm valamint a tantestület is rendkívül segítőkész volt, és nélkülük valószínűleg meg se közelíthettem volna ezt az eredményt. És persze az egyik legfontosabb, hogy otthon tanultam több forrásból és több könyvből is, sokszor a követelményrendszer szerint haladva. Az érettségi előtt néhány hónappal több régebbi érettségi feladatsort is megoldottam. Mindemellett fontos megemlíteni azt is, hogy szinte *kölyökkoromtól* kezdve érdekelődtem a reál tárgyak iránt, ezek közül is legfőképpen a kémia iránt, és általában azok a kérdések, amik engem foglalkoztattak, nem igazán tartoztak bele az érettségiben számonkért tananyagba.
- Szerinted mely területeken vagy kiemelkedő?
- Nem mondanám, hogy kiemelkedő lennék bármilyen területen is, vannak erősségeim, illetve gyengeségeim is bőven. Erősségeimet pedig, úgy gondolom, hogy leginkább az érdeklődési köröm határozza meg, és nem a képességeim. Ezek pedig a következők: a matematika, ezen belül is az algebra, a kémia és a biológia, és leginkább e kettő határtudománya a rettegett biokémia.
- Milyen céljaid vannak?
- Bár lehet, hogy nem lesz túl motiváló, de elmondható rólam, hogy általában hosszú távlatokban sohasem gondolkodtam. Hatalmas célokkal jelenleg nem rendelkezem, ugyanakkor nem is mondanám, hogy céltalanul bolyongok. Szakmai szempontból ez abból adódik, hogy több szakorvosi terület is valamint a kutatói pálya is érdekel, emiatt egyaránt vagyok bizakodó és bizonytalan is. Bár a cél önmagában nagyon nemes dolog, de sok embert elvakít, és elfeledkeznek a valódi *célról*, ami szerintem az út, amin a célhoz jutunk, mintsem a cél maga. Személy szerint bizakodó vagyok a jövőt illetően, ám próbálok a lehető legnagyobb mértékben a jelenben élni. Továbbá sokkal inkább szeretnék kiteljesedni majd családfőként, mint a karrier területén.
- Van-e példaképed?
- Konkrét példaképem nincs, akire szeretnék hasonlítani, viszont sok olyan személy van, akinek véleményét és egyéniségét is igen nagyra tartom. Példának okáért ilyen ember Bill Hicks, Müller Péter, Puzsér Róbert, illetve Zacher Gábor.
- Mit tanácsolnál az alacsonyabb évfolyamok diákjainak?
- Borzalmas közhelynek fog tűnni, de azt, hogy használjátok ki a lehető legteljesebb mértékben és élvezzétek a középiskolás éveiket. Az érettségiről pedig - ha pár szót kellene szólnom - azt mondanám, hogy teljesen igaz az, amit a tanáraimtól hallottam. Nagyon hamar el fog érkezni, mégis úgy gondolom, hogy az utolsó két évben hangsúlyosabban kell ezzel foglalkozni. Saját és diáktársaim példáját látva mondom, ha valaki megfelelő mennyiségű időt és energiát szentel az adott tárgyra és teljes mértékben él a körülötte álló lehetőségekkel, akkor biztos lesz a sikere és minden út nyitva lesz előtte. Ilyen esetekben aggodalomra sincs semmi ok. Azonban abba a hibába semmiképp se essetek, hogy mindennapjaitokat elvegye tőletek a tanulás. Azt tudom ajánlani, hogy problémáitokkal bátran „zargassátok” szeretett tanáraitokat, minden bizonnyal nagyon fognak neki örülni és segíteni fognak minden esetben.
Köszönöm szépen tanáraimnak az alapos felkészítést és ezt a „gyönyörű szép” hat évet, amit itt tölthettem!
Az interjút készítette: Lesóné Molnár Enikő