„Jótól jót tanulni”
Az idén hatodik alkalommal Budapesten megrendezett Tehetséggálán Bonis Bona Díjat vett át Kiváló Tehetségfejlesztő kategóriában a Pollack Mihály Általános Iskola Kazinczy Ferenc Tagiskolája angoltanára Pálné Szendi Nóra. Szeptemberben, a 2018/2019-es tanév küszöbén a pedagógus pálya szépségeiről, valamint a sikeres nyelvtanulás titkairól beszélgetettünk vele.
– Pedagógusnapon Budapesten az EMMI parlamenti államtitkárától vette át a Bonis Bona Díjat. Mit jelent Önnek e rangos elismerés?
– Őszintén szólva meglepetésként ért, utólag tudtam meg, hogy az iskola vezetése terjesztett fel. Tizennyolc éve tanítom angol nyelvre a gyermekeket a Kazinczy Ferenc Tagiskolában szinte minden évfolyamon. Az elmúlt években jelentős eredményeket értünk el a különböző szintű angol nyelvi versenyeken. Gondolom, ezt vette figyelembe a kuratórium az odaítélésnél. Ugyanakkor jól esett az elismerés, hiszen visszaigazolást kaptam arról, amit csinálok helyes, illetve jó úton járok a tehetségfejlesztés területén.
– A díj elnevezése a Bonis bona discere latin közmondásból származik, melynek jelentése „Jótól jót tanulni”. Kik részesülhetnek ilyen elismerésben?
– Tudomásom szerint 2013-ban alapították ezt a díjat azzal a céllal, hogy erkölcsileg és anyagilag elismerjék azokat a szakembereket és szervezeteket, akik a tehetséggondozás és a tehetségfejlesztés területén eredményesen tevékenykednek.
– Egyenes út vezetett az angol nyelvtanári diploma megszerzéséig?
– Általános iskolai tanulmányaimat a Május 1. Úti Általános Iskolában végeztem. Az első angol tagozatos osztályok egyikébe jártam, ahol kellő alapokat és motivációt kaptam a tanuláshoz, s én is részt vettem városi, megyei és országos versenyen. A Ságvári Endre Gimnáziumban érettségiztem. Az hamarosan kikristályosodott bennem, hogy gyerekekkel szeretnék foglalkozni. Pályaválasztásomat elősegítette, hogy a nővérem is óvodapedagógusként dolgozik. A Hajdúböszörményi Óvónőképző Intézetben végeztem 1989-ben, s Kazincbarcikán az Irinyi Úti Óvodában kezdtem a pályámat. Nagyon szerettem ezzel a korosztállyal foglalkozni, későbbi feladataimnál is kamatoztattam az ott szerzett tapasztalatokat. Jó szívvel gondolok vissza azokra az évekre, gyermekekre és munkatársakra. Időközben lehetőségem adódott angol nyelvtanári diplomát szerezni, és 2000-től nyelvtanárként dolgozom.
– Hogyan tudja motiválni tanítványait, hogy szívesebben tanulják az angolt?
– Ma már elvitathatatlan a nyelvtanulás fontossága. Igyekszem feltárni tanítványaim előtt ennek az előnyeit, hatásait későbbi tanulmányaikra vonatkozóan. Mindenekelőtt az a legfontosabb, hogy az órán jól érezze magát a tanár és a diák egyaránt, s nem utolsó sorban a szülő, mert a gyermeke szereti és tanulja az angolt. A pedagógusnak is sokat kell tenni érte, hogy ezt a pozitív hozzáállást fenntartsa tanítványaiban. Arra törekszem, hogy életkoruknak megfelelően minél érdekesebb, minél játékosabb formákat találjak ki, bevonva őket a mindennapi társalgási szituációba. A legfontosabb, hogy meg kell találni az utat és a hangot hozzájuk, s a helyes módszert alkalmazni mind a kiválókhoz, mind a kevésbé tehetségesekhez.
– Hogyan látja az idegennyelv-oktatás helyzetét városunkban? Mit kell tenni annak érdekében, hogy használható nyelvtudás birtokába kerüljenek a tanulók?
– Városunkban évekig működött idegen nyelvi munkaközösség, ahol a szakmai kérdéseket megvitathattuk, tapasztatlatot cseréltünk. A munkaközösség tagjai aktívan kivették részüket a különböző házi és városi versenyek szervezéséből, ki szervezőként, ki pedig felkészítő pedagógusként. Ezek a megmérettetések kiváló lehetőséget adnak arra, hogy a tanulók megtapasztalják a siker ízét, újabb motivációt kaphatnak további tanulmányaikhoz. Fel kell tárni előttük azt, hogy az internet helyes használata milyen segítséget nyújt a nyelvgyakorlásra, valamint angol nyelvű TV-adások megtekintésével szókincsüket, illetve hallás utáni beszédértésüket fejleszthetik. Egy szó, mint száz, az érdeklődés szinten tartásával mindig foglalkozni kell, érdekeltté kell tenni őket, színesen, érdekesen kell tanítani, vonzóvá kell tenni a tananyagot!
– Azon szerencsések közé tartozom, aki megismerhette portfóliója pedagógiai hitvallására vonatkozó részeit. Azt hiszem nem választhatott volna szebb gondolatot, mint a Németh Lászlótól vett idézet, mely szerint „Azért vagyok pedagógus, hogy a természetnek nyers gyémántját, szép vigyázattal, csendben csiszoljam kristályba!” Pedagógiai munkája során címszavakban: mit tart a legfontosabbnak?
– Pozitív hozzáállás, empátia, nyitottság, elfogadás, hit, tisztelet, következetesség, rend, kiszámíthatóság, jó kapcsolat, jó hangulat, megfelelő kommunikáció. Ha mindezek a helyükön vannak, akkor a tehetséges, szorgalmas és motivált tanulókkal szárnyalhatunk az órán.
– Mozgalmas tanévet hagyott maga mögött, hiszen mint az egyik 8. osztály osztályfőnökeként rengeteg feladatot teljesített. Sikerült-e kipihenni a nyári szünetben a fáradalmakat, illetve feltöltődött-e, hogy az újabb 5. osztály főnökeként tudja teljesíteni a programszervező, a lélekgondozó, a nevelő és a közösségformáló feladatait?
– Az aktív pihenés híve vagyok. A szünetben igyekeztem minél több időt a családdal tölteni. Ilyenkor minden együtt töltött idő felértékelődik. Két fiam már kirepült, önálló életet élnek, de a családi kapcsolat továbbra is szoros. Szeretek túrázni, rendszeresen futok, úszok. Törekszem az egészséges táplálkozásra – ezen a területen édesanyám a példaképem – valamint környezettudatosan élek. Ami a gyerekekkel való újabb feladatokat illeti, örömmel várom a kihívásokat.