https://kolorline.hu/TÁJÉKOZTATÓ AZ ISKOLAÉRETTSÉGRŐL,  AZ ISKOLAKEZDÉS HALASZTÁSÁRÓL/ELŐRE HOZÁSÁRÓL- 1. rész

TÁJÉKOZTATÓ AZ ISKOLAÉRETTSÉGRŐL, AZ ISKOLAKEZDÉS HALASZTÁSÁRÓL/ELŐRE HOZÁSÁRÓL- 1. rész

Szerző:

Kolorline szerkesztőség

Publikálva:

Utolsó frissítés:

Kategória:

Életmód

A cikk az iskolaérettség feltételeit, a korai beiskolázás esetleges káros következményeit, valamint az iskolakezdés halasztásának/előre hozásának lehetőségeit foglalja össze. Válaszok a leggyakrabban feltett szülői kérdésekre.

Egy gyermekek életének egyik legjelentősebb fordulópontja az iskolába lépésének napja. Ez az indulás az, mely iskolai pályafutásuk sikerességét meghatározhatja, ami a későbbiekben egész életére kihathat, ezért nagyon fontos, hogy arra felkészülten lépjék át a gyermekek az általános iskola kapuit 1. osztályos korukban.

A nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény (Nkt.) 45. § (2) rendelkezése szerint a gyermek abban az évben, amelynek augusztus 31. napjáig a hatodik életévét betölti, tankötelessé válik.

Az iskolaérettség kritériumai:
E szerint a gyermeknek: biológiai, pszichikus (értelmi-érzelmi) és szociális szempontból is szükséges megfelelnie az iskolai követelményeknek. Nézzük ezeket kissé részletesebben!

1. Biológiai alkalmasság –megítélése védőnők, gyermekorvosok kompetenciája.
Optimális testi fejlettséget és egészségi állapotot jelent, amely magába foglalja a tanköteles életkornak megfelelő testsúly, testmagasság mellett a nagymozgások összerendezettségét, valamint a látás-mozgás megfelelő koordinációját, valamint a kialakult kézdominanciát.

2. Pszichikus fejlettség megítélése az alábbiakat tartalmazza többek között:

  • aktív figyelem-koncentráció (tartósan kb. 10-15 percig legyen képes a gyermek lekötni magát rajzolással, színezéssel, feladatlap kitöltésével, egyéb játékkal);
  • beszéd (artikuláció, szókincs, mondatszerkezet);
  • általános tájékozottság (saját magára, családjára vonatkozó reális információk, bal-jobb megkülönböztetése, megfelelő téri- idői tájékozódás, testrészek megnevezése);
  • emlékezet (a felidézés készsége vizuális, auditív téren);
  • gondolkodási funkciók (lényeglátás, elemző- összetevő gondolkodás, ok-okozati összefüggések felismerésére, analógiák alkotása, számfogalom 5-6-ig, elemi szintű matematikai műveletek, mint pl. hozzárakás, elvétel, pótlás, bontás);
  • rajzkészség is alkalmas legyen az íráselsajátításhoz (némi gyakorlatot szerzett már finommotorikus mozgásokban: rajzol, színez, fest, gyurmázik);
  • feladattudat (a gyermek szeret és vágyik feladatokat megoldani, mindezt a teljesítmény igényével);
  • feladattartás (megfelelő kitartás, nem hagy félbe feladatokat);
  • érzelmi kiegyensúlyozottság (szélsőséges hangulatingadozások mellőzése);
  • önellátás (pl. öltözködés, étkezés terén);
  • önmaga irányítására (pl. nagy mozgás- és beszéd igényének késleltetése).

3. Szociális érettség kritériumai többek között:

  • kapcsolatteremtés és fenntartás kortársaival és a felnőttekkel;
  • beilleszkedés igénye (csoportjába, kisebb-nagyobb létszámú közösségbe);
  • szabálytudat (közös játékoknál, tevékenységeknél);
  • szociabilitás (barátkozásra való hajlam, társas élet kedvelése);
  • szófogadás (felnőtt irányításának elfogadása).

Esetleges következmények, ha egy gyermek éretlenül megy el iskolába

Amennyiben a gyermek úgy kezdi el az általános iskola 1. osztályát, hogy alapképességei, alapkészségei jelentősen elmaradnak az életkorának megfelelő szinttől, az a későbbiekben különféle negatív következményekkel járhat (a legváltozatosabb formában, összetételben és szinten):

  1. A biológiai alapfunkciók zavarai (alvás, táplálkozás, kiválasztás zavarai);
  2. Ritmikus motoros rendellenességek (ujjszopás, önringatás, tic);
  3. Pszichoszomatikus zavarok (pl. has-, torok-, fejfájás, hányinger, stb.);
  4. Neurotikus tünetek (szeparációs szorongás, teljesítményszorongás, kényszer, későbbi következmények lehetnek: iskolakerülés, szenvedélybetegségek, stb.);
  5. A hangulat rendellenességei (pl. depresszív tünetek: kedvetlenség, sírás, örömtelenség, motiváció hiánya, stb.);
  6. Tanulási problémák (rossz osztályzatok, hiperaktivitás, beszédzavarok, stb., következményei lehetnek: megszégyenítés, osztályismétlés, kirekesztés, önbizalom-hiány, stb.);
  7. Szociális készségek területén: elmagányosodás, kiközösítés, barátok hiánya, stb.

Fontos hangsúlyozni, hogy az iskolaérettség (vagy iskolaéretlenség) nem azonos az értelmi képességek megítélésével, annál sokkal összetettebb dolog.

Érdemes támaszkodni az óvodapedagógus(ok) véleményére az iskolakezdés kérdésének eldöntésében, továbbá előzetes időpont-egyeztetés után intézményünk szakemberei is szívesen állnak a szülők rendelkezésére.

Forrás: Smolnicki Beáta tagintézmény-igazgatóhelyettes, Pedagógiai Szakszolgálat

További híreink

ÖKOllekció-turné indult — az első állomás Parasznya volt

Dátum: 2025. nov 22. 20:20

A 145 települést magába foglaló Sajó-Bódva Völgye és Környéke Hulladékgazdálkodási Önkormányzati Társulás már sok érdekes és értékes környezetvédelmi kampányt jegyez az elmúlt évekből. A legújabb zöldtérítő projektjének partnere a „divat-újrahasznosítással” foglalkozó miskolci Redesign Divatsuli. A társulás és az iskola novemberben több településes interaktív gyermek és felnőtt foglalkozásokkal lép fel a divatipar szennyével szemben a Barcika Art Nonprofit Kft. szervezésében, majd egy illegális szemétlerakónál szemétdomb-felszámolós napot is tartanak a finálé előtt.

Kemény Dénes elismerően nyilatkozva gratulált a Vízi komplexumhoz

Dátum: 2025. nov 22. 16:42

Dr. Kemény Dénes, a háromszoros olimpiai bajnok vízilabda-válogatott szövetség kapitánya november 19-én Kazincbarcikán tett látogatást. Első útja az átadás előtt álló Vízi komplexumba vezetett, amelyről azt mondta: országosan párját ritkító létesítmény. Ezután „FAdoptált” a Színes hírességek sétányán, majd a KolorAkadémia OnBoard programján szerepelt egy pódiumbeszélgetésen, a tartós siker témájában.

Reggelre már rendben is voltak az utak az első hóesés után Kazincbarcikán

Dátum: 2025. nov 22. 09:18

Az alásózás az eső miatt nem volt opció, de a felülszórás megtette a hatását — minden út járható Kazincbarcikán az idei téli szezon első hóesését követően. Az előrejelzések szerint délután érkezhet a második kör. A Barcika Park Nonprofit Kft. azt kéri az autótulajdonosoktól, hogy lehetőség szerint úgy parkoljanak járműveikkel, hogy a hóekés gép elférjen, így garantálható a megfelelő síktalanítás.

Kazincbarcika tovább küzd a 3 milliárd forintért — 30 napos jogvédelmet kért a város

Dátum: 2025. nov 21. 08:36

„Kazincbarcika tovább küzd azért a 3 milliárd Ft-ért, amit a kormány egy jogszabály-alkotási figyelmetlenség miatt tervez elvonni Kazincbarcikától" — ezt a közösségi médiában, saját oldalán jelentette be Szitka Péter polgármester. A városvezető február óta küzd a szaktárcával, és mostanáig minden követ megmozgatott azért, hogy egy adminisztrációs hiba miatt — amely nem az önkormányzat hibája — nehogy ellehetetlenüljön a város. Ahogyan arról felületeinken is folyamatosan beszámoltunk: a Versenyképes Járások Program a szolidaritási adón túl kíván milliárdokat elvonni Kazincbarcikától, hogy más településeken valósulhassanak meg fejlesztések.

KolorTV élőben

Programajánló

Adventi játszóház és kézműves foglalkozások Kazincbarcikán

Mezey István Művészeti Központ

Csetényi Anikó, Presser Gábor: A piros esernyő - zenés mesejáték

Egressy Béni Művelődési Központ

Színházi évad Kazincbarcikán

Egressy Béni Művelődési Központ

IV. Dédesi fényparádé és jótékonysági felvonulás

Dédestapolcsány

Legfrissebb galéria

Legfrissebb videók

Facebook

Szurkoljunk