https://kolorline.hu/TÁJÉKOZTATÓ AZ ISKOLAÉRETTSÉGRŐL,  AZ ISKOLAKEZDÉS HALASZTÁSÁRÓL/ELŐRE HOZÁSÁRÓL- 1. rész

TÁJÉKOZTATÓ AZ ISKOLAÉRETTSÉGRŐL, AZ ISKOLAKEZDÉS HALASZTÁSÁRÓL/ELŐRE HOZÁSÁRÓL- 1. rész

Szerző:

Kolorline szerkesztőség

Publikálva:

Utolsó frissítés:

Kategória:

Életmód

A cikk az iskolaérettség feltételeit, a korai beiskolázás esetleges káros következményeit, valamint az iskolakezdés halasztásának/előre hozásának lehetőségeit foglalja össze. Válaszok a leggyakrabban feltett szülői kérdésekre.

Egy gyermekek életének egyik legjelentősebb fordulópontja az iskolába lépésének napja. Ez az indulás az, mely iskolai pályafutásuk sikerességét meghatározhatja, ami a későbbiekben egész életére kihathat, ezért nagyon fontos, hogy arra felkészülten lépjék át a gyermekek az általános iskola kapuit 1. osztályos korukban.

A nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény (Nkt.) 45. § (2) rendelkezése szerint a gyermek abban az évben, amelynek augusztus 31. napjáig a hatodik életévét betölti, tankötelessé válik.

Az iskolaérettség kritériumai:
E szerint a gyermeknek: biológiai, pszichikus (értelmi-érzelmi) és szociális szempontból is szükséges megfelelnie az iskolai követelményeknek. Nézzük ezeket kissé részletesebben!

1. Biológiai alkalmasság –megítélése védőnők, gyermekorvosok kompetenciája.
Optimális testi fejlettséget és egészségi állapotot jelent, amely magába foglalja a tanköteles életkornak megfelelő testsúly, testmagasság mellett a nagymozgások összerendezettségét, valamint a látás-mozgás megfelelő koordinációját, valamint a kialakult kézdominanciát.

2. Pszichikus fejlettség megítélése az alábbiakat tartalmazza többek között:

  • aktív figyelem-koncentráció (tartósan kb. 10-15 percig legyen képes a gyermek lekötni magát rajzolással, színezéssel, feladatlap kitöltésével, egyéb játékkal);
  • beszéd (artikuláció, szókincs, mondatszerkezet);
  • általános tájékozottság (saját magára, családjára vonatkozó reális információk, bal-jobb megkülönböztetése, megfelelő téri- idői tájékozódás, testrészek megnevezése);
  • emlékezet (a felidézés készsége vizuális, auditív téren);
  • gondolkodási funkciók (lényeglátás, elemző- összetevő gondolkodás, ok-okozati összefüggések felismerésére, analógiák alkotása, számfogalom 5-6-ig, elemi szintű matematikai műveletek, mint pl. hozzárakás, elvétel, pótlás, bontás);
  • rajzkészség is alkalmas legyen az íráselsajátításhoz (némi gyakorlatot szerzett már finommotorikus mozgásokban: rajzol, színez, fest, gyurmázik);
  • feladattudat (a gyermek szeret és vágyik feladatokat megoldani, mindezt a teljesítmény igényével);
  • feladattartás (megfelelő kitartás, nem hagy félbe feladatokat);
  • érzelmi kiegyensúlyozottság (szélsőséges hangulatingadozások mellőzése);
  • önellátás (pl. öltözködés, étkezés terén);
  • önmaga irányítására (pl. nagy mozgás- és beszéd igényének késleltetése).

3. Szociális érettség kritériumai többek között:

  • kapcsolatteremtés és fenntartás kortársaival és a felnőttekkel;
  • beilleszkedés igénye (csoportjába, kisebb-nagyobb létszámú közösségbe);
  • szabálytudat (közös játékoknál, tevékenységeknél);
  • szociabilitás (barátkozásra való hajlam, társas élet kedvelése);
  • szófogadás (felnőtt irányításának elfogadása).

Esetleges következmények, ha egy gyermek éretlenül megy el iskolába

Amennyiben a gyermek úgy kezdi el az általános iskola 1. osztályát, hogy alapképességei, alapkészségei jelentősen elmaradnak az életkorának megfelelő szinttől, az a későbbiekben különféle negatív következményekkel járhat (a legváltozatosabb formában, összetételben és szinten):

  1. A biológiai alapfunkciók zavarai (alvás, táplálkozás, kiválasztás zavarai);
  2. Ritmikus motoros rendellenességek (ujjszopás, önringatás, tic);
  3. Pszichoszomatikus zavarok (pl. has-, torok-, fejfájás, hányinger, stb.);
  4. Neurotikus tünetek (szeparációs szorongás, teljesítményszorongás, kényszer, későbbi következmények lehetnek: iskolakerülés, szenvedélybetegségek, stb.);
  5. A hangulat rendellenességei (pl. depresszív tünetek: kedvetlenség, sírás, örömtelenség, motiváció hiánya, stb.);
  6. Tanulási problémák (rossz osztályzatok, hiperaktivitás, beszédzavarok, stb., következményei lehetnek: megszégyenítés, osztályismétlés, kirekesztés, önbizalom-hiány, stb.);
  7. Szociális készségek területén: elmagányosodás, kiközösítés, barátok hiánya, stb.

Fontos hangsúlyozni, hogy az iskolaérettség (vagy iskolaéretlenség) nem azonos az értelmi képességek megítélésével, annál sokkal összetettebb dolog.

Érdemes támaszkodni az óvodapedagógus(ok) véleményére az iskolakezdés kérdésének eldöntésében, továbbá előzetes időpont-egyeztetés után intézményünk szakemberei is szívesen állnak a szülők rendelkezésére.

Forrás: Smolnicki Beáta tagintézmény-igazgatóhelyettes, Pedagógiai Szakszolgálat

További híreink

A közétkeztetésről testközelből – iskolai dolgozók és szülők vehettek részt a rendhagyó bejáráson

Dátum: 2025. okt 28. 08:00

Hogyan kerülnek a kazincbarcikai iskolások asztalára egészséges és finom ételek? Milyen jogszabályoknak kell megfelelniük, legyen szó az étel sózásáról vagy fűszerezéséről? Ezekre a kérdésekre is igyekeztek válaszolni a Barcika Príma Kft. szakemberei, akik immár negyedszer hívták meg egy-egy iskola tanárait és a szülők képviselőit, hogy megmutassák, hogyan készül a mindennapi ebéd. Legutóbb a Kazinczy Ferenc Tagiskola képviselői kaptak betekintést ebbe. A látogatás minden alkalommal a helyi iskolában ért véget, ahol a tapasztalatcsere-látogatás résztvevői közösen kóstolták meg az elkészült ételeket.

Endrei Judit, a bemondólegenda elhozta új könyvét Kazincbarcikára

Dátum: 2025. okt 27. 08:30

A magyar televíziózás legendás alakja, Endrei Judit újra Kazincbarcikára látogatott. Az egykori ikonikus bemondó az Egressy Béni Városi Könyvtár szervezésében tartott közönségtalálkozót, ahol „Szenvedélyem az utazás” című új könyvét mutatta be az érdeklődőknek. A telt házas esemény interaktív beszélgetésre is lehetőséget nyitott. A friss könyv mellett szó esett az emlékezésről, az életút-feldolgozásról és az írónő mindennapjairól is.

Az ALTEO-Therm Fűtőművében keletkezett probléma — vasárnapra helyreállt a távfűtés Kazincbarcikán

Dátum: 2025. okt 26. 13:17

FRISSÍTVE! Az ALTEO-Therm Kft. személyes jelenléttel elindította a Fűtőmű kazánjait, így minden berendezés működik, ami a biztonságos távhőellátáshoz szükséges Kazincbarcikán.

Chrono Classic oldtimer verseny először Kazincbarcikán

Dátum: 2025. okt 25. 14:56

Október 18-án a Chronomoto Timing Team 17. alkalommal rendezte meg a Chrono Classic veteránautós-túrát, amely 2025-ben először Kazincbarcikát is érinthette. Az ország egyik leglátványosabb oldtimer versenyén idén 75 fénylő klasszikus autó és azok szenvedélyes tulajdonosai rajtoltak, hogy megtegyék a mintegy 240 kilométeres távot. Az esemény célja, hogy bemutassa a klasszikus járművek értékeit, egyedi karakterét, és közösségi élményt nyújtson a résztvevőknek.

KolorTV élőben

Programajánló

Tisztelgés - az Izsó Miklós Képzőművészeti Kör kiállítása

Mezey István Művészeti Központ

IV. Dédesi fényparádé és jótékonysági felvonulás

Dédestapolcsány

Legfrissebb galéria

Legfrissebb videók

Facebook

Szurkoljunk