https://kolorline.hu/TÁJÉKOZTATÓ AZ ISKOLAÉRETTSÉGRŐL,  AZ ISKOLAKEZDÉS HALASZTÁSÁRÓL/ELŐRE HOZÁSÁRÓL- 1. rész

TÁJÉKOZTATÓ AZ ISKOLAÉRETTSÉGRŐL, AZ ISKOLAKEZDÉS HALASZTÁSÁRÓL/ELŐRE HOZÁSÁRÓL- 1. rész

Szerző:

Kolorline szerkesztőség

Publikálva:

Utolsó frissítés:

Kategória:

Életmód

A cikk az iskolaérettség feltételeit, a korai beiskolázás esetleges káros következményeit, valamint az iskolakezdés halasztásának/előre hozásának lehetőségeit foglalja össze. Válaszok a leggyakrabban feltett szülői kérdésekre.

Egy gyermekek életének egyik legjelentősebb fordulópontja az iskolába lépésének napja. Ez az indulás az, mely iskolai pályafutásuk sikerességét meghatározhatja, ami a későbbiekben egész életére kihathat, ezért nagyon fontos, hogy arra felkészülten lépjék át a gyermekek az általános iskola kapuit 1. osztályos korukban.

A nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény (Nkt.) 45. § (2) rendelkezése szerint a gyermek abban az évben, amelynek augusztus 31. napjáig a hatodik életévét betölti, tankötelessé válik.

Az iskolaérettség kritériumai:
E szerint a gyermeknek: biológiai, pszichikus (értelmi-érzelmi) és szociális szempontból is szükséges megfelelnie az iskolai követelményeknek. Nézzük ezeket kissé részletesebben!

1. Biológiai alkalmasság –megítélése védőnők, gyermekorvosok kompetenciája.
Optimális testi fejlettséget és egészségi állapotot jelent, amely magába foglalja a tanköteles életkornak megfelelő testsúly, testmagasság mellett a nagymozgások összerendezettségét, valamint a látás-mozgás megfelelő koordinációját, valamint a kialakult kézdominanciát.

2. Pszichikus fejlettség megítélése az alábbiakat tartalmazza többek között:

  • aktív figyelem-koncentráció (tartósan kb. 10-15 percig legyen képes a gyermek lekötni magát rajzolással, színezéssel, feladatlap kitöltésével, egyéb játékkal);
  • beszéd (artikuláció, szókincs, mondatszerkezet);
  • általános tájékozottság (saját magára, családjára vonatkozó reális információk, bal-jobb megkülönböztetése, megfelelő téri- idői tájékozódás, testrészek megnevezése);
  • emlékezet (a felidézés készsége vizuális, auditív téren);
  • gondolkodási funkciók (lényeglátás, elemző- összetevő gondolkodás, ok-okozati összefüggések felismerésére, analógiák alkotása, számfogalom 5-6-ig, elemi szintű matematikai műveletek, mint pl. hozzárakás, elvétel, pótlás, bontás);
  • rajzkészség is alkalmas legyen az íráselsajátításhoz (némi gyakorlatot szerzett már finommotorikus mozgásokban: rajzol, színez, fest, gyurmázik);
  • feladattudat (a gyermek szeret és vágyik feladatokat megoldani, mindezt a teljesítmény igényével);
  • feladattartás (megfelelő kitartás, nem hagy félbe feladatokat);
  • érzelmi kiegyensúlyozottság (szélsőséges hangulatingadozások mellőzése);
  • önellátás (pl. öltözködés, étkezés terén);
  • önmaga irányítására (pl. nagy mozgás- és beszéd igényének késleltetése).

3. Szociális érettség kritériumai többek között:

  • kapcsolatteremtés és fenntartás kortársaival és a felnőttekkel;
  • beilleszkedés igénye (csoportjába, kisebb-nagyobb létszámú közösségbe);
  • szabálytudat (közös játékoknál, tevékenységeknél);
  • szociabilitás (barátkozásra való hajlam, társas élet kedvelése);
  • szófogadás (felnőtt irányításának elfogadása).

Esetleges következmények, ha egy gyermek éretlenül megy el iskolába

Amennyiben a gyermek úgy kezdi el az általános iskola 1. osztályát, hogy alapképességei, alapkészségei jelentősen elmaradnak az életkorának megfelelő szinttől, az a későbbiekben különféle negatív következményekkel járhat (a legváltozatosabb formában, összetételben és szinten):

  1. A biológiai alapfunkciók zavarai (alvás, táplálkozás, kiválasztás zavarai);
  2. Ritmikus motoros rendellenességek (ujjszopás, önringatás, tic);
  3. Pszichoszomatikus zavarok (pl. has-, torok-, fejfájás, hányinger, stb.);
  4. Neurotikus tünetek (szeparációs szorongás, teljesítményszorongás, kényszer, későbbi következmények lehetnek: iskolakerülés, szenvedélybetegségek, stb.);
  5. A hangulat rendellenességei (pl. depresszív tünetek: kedvetlenség, sírás, örömtelenség, motiváció hiánya, stb.);
  6. Tanulási problémák (rossz osztályzatok, hiperaktivitás, beszédzavarok, stb., következményei lehetnek: megszégyenítés, osztályismétlés, kirekesztés, önbizalom-hiány, stb.);
  7. Szociális készségek területén: elmagányosodás, kiközösítés, barátok hiánya, stb.

Fontos hangsúlyozni, hogy az iskolaérettség (vagy iskolaéretlenség) nem azonos az értelmi képességek megítélésével, annál sokkal összetettebb dolog.

Érdemes támaszkodni az óvodapedagógus(ok) véleményére az iskolakezdés kérdésének eldöntésében, továbbá előzetes időpont-egyeztetés után intézményünk szakemberei is szívesen állnak a szülők rendelkezésére.

Forrás: Smolnicki Beáta tagintézmény-igazgatóhelyettes, Pedagógiai Szakszolgálat

További híreink

Nincs elég véradó nyáron — mindenkit önkéntes véradásra ösztönöz a Magyar Vöröskereszt

Dátum: 2025. aug 03. 09:00

Magyarországon a nyári hónapokban rendszerint jelentősen csökken a véradók száma. Sokan nyaralnak vagy a meleg miatt hanyagolják a véradást, miközben a szükséglet nem csökken. Mi több, a balesetek, nyári műtétek miatt éppen ebben az időszakban lenne a legnagyobb szükség a véradókra. Országos átlagban napi minimum 1600-1800 véradóra lenne szükség a biztonságos vérkészletek fenntartásához, azonban sokszor messze elmarad ez a szám a nyári időszakban, ami akár ellátási nehézségekhez is vezethet.

Az allergiásokat védik, ezért kell füvet nyírni aszályban is Kazincbarcikán

Dátum: 2025. aug 02. 13:49

Összesen 130 hektárnyi zöldterületet tart rendben a Barcika Park Nonprofit Kft. Kazincbarcikán. A kánikulában a fű kevésbé, a gyomok azonban gyorsan nőnek, sok embernek allergiás tüneteket okozva. A levegőbe kerülő pollen és az allergén gyomnövények elszaporodását fűnyírással lehet a leggyorsabban és a leghatékonyabban megakadályozni — ez egy fontos érv a forróságban történő parkgondozásra.

Csak ülni vagy andalogni zenére és vízsugárszóra Kazincbarcika vízijáték-show-ján

Dátum: 2025. aug 01. 18:58

Az idei nyáron is bárki része lehet hétvégenként annak az engergiabuboréknak, amelyet péntektől vasárnapig a Fő téri vízijáték-show vízcsóváinak produkciója, a válogatott zenék nyári széllel szálló dallama és a megcsodálók ámulata, önfeledt transza tesz össze „színergiában”!

Mi lesz veled kazincbarcikai szülészet? Zajlanak az egyeztetések…

Dátum: 2025. júl 30. 07:50

Egyelőre sok a kérdés a Kazincbarcikai Kórház Szülészeti és Nőgyógyászati Osztálya körül, miközben a fenntartó szerint biztosított az ellátás az osztályvezető főorvos tragikus hirtelenséggel bekövetkezett halála után is.

KolorTV élőben

Programajánló

Inline Skate Jam

Színes augusztus

Kazincbarcika

Legfrissebb galéria

Legfrissebb videók

Facebook

Szurkoljunk