https://kolorline.hu/TÁJÉKOZTATÓ AZ ISKOLAÉRETTSÉGRŐL,  AZ ISKOLAKEZDÉS HALASZTÁSÁRÓL/ELŐRE HOZÁSÁRÓL- 1. rész

TÁJÉKOZTATÓ AZ ISKOLAÉRETTSÉGRŐL, AZ ISKOLAKEZDÉS HALASZTÁSÁRÓL/ELŐRE HOZÁSÁRÓL- 1. rész

Szerző:

Kolorline szerkesztőség

Publikálva:

Utolsó frissítés:

Kategória:

Életmód

A cikk az iskolaérettség feltételeit, a korai beiskolázás esetleges káros következményeit, valamint az iskolakezdés halasztásának/előre hozásának lehetőségeit foglalja össze. Válaszok a leggyakrabban feltett szülői kérdésekre.

Egy gyermekek életének egyik legjelentősebb fordulópontja az iskolába lépésének napja. Ez az indulás az, mely iskolai pályafutásuk sikerességét meghatározhatja, ami a későbbiekben egész életére kihathat, ezért nagyon fontos, hogy arra felkészülten lépjék át a gyermekek az általános iskola kapuit 1. osztályos korukban.

A nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény (Nkt.) 45. § (2) rendelkezése szerint a gyermek abban az évben, amelynek augusztus 31. napjáig a hatodik életévét betölti, tankötelessé válik.

Az iskolaérettség kritériumai:
E szerint a gyermeknek: biológiai, pszichikus (értelmi-érzelmi) és szociális szempontból is szükséges megfelelnie az iskolai követelményeknek. Nézzük ezeket kissé részletesebben!

1. Biológiai alkalmasság –megítélése védőnők, gyermekorvosok kompetenciája.
Optimális testi fejlettséget és egészségi állapotot jelent, amely magába foglalja a tanköteles életkornak megfelelő testsúly, testmagasság mellett a nagymozgások összerendezettségét, valamint a látás-mozgás megfelelő koordinációját, valamint a kialakult kézdominanciát.

2. Pszichikus fejlettség megítélése az alábbiakat tartalmazza többek között:

  • aktív figyelem-koncentráció (tartósan kb. 10-15 percig legyen képes a gyermek lekötni magát rajzolással, színezéssel, feladatlap kitöltésével, egyéb játékkal);
  • beszéd (artikuláció, szókincs, mondatszerkezet);
  • általános tájékozottság (saját magára, családjára vonatkozó reális információk, bal-jobb megkülönböztetése, megfelelő téri- idői tájékozódás, testrészek megnevezése);
  • emlékezet (a felidézés készsége vizuális, auditív téren);
  • gondolkodási funkciók (lényeglátás, elemző- összetevő gondolkodás, ok-okozati összefüggések felismerésére, analógiák alkotása, számfogalom 5-6-ig, elemi szintű matematikai műveletek, mint pl. hozzárakás, elvétel, pótlás, bontás);
  • rajzkészség is alkalmas legyen az íráselsajátításhoz (némi gyakorlatot szerzett már finommotorikus mozgásokban: rajzol, színez, fest, gyurmázik);
  • feladattudat (a gyermek szeret és vágyik feladatokat megoldani, mindezt a teljesítmény igényével);
  • feladattartás (megfelelő kitartás, nem hagy félbe feladatokat);
  • érzelmi kiegyensúlyozottság (szélsőséges hangulatingadozások mellőzése);
  • önellátás (pl. öltözködés, étkezés terén);
  • önmaga irányítására (pl. nagy mozgás- és beszéd igényének késleltetése).

3. Szociális érettség kritériumai többek között:

  • kapcsolatteremtés és fenntartás kortársaival és a felnőttekkel;
  • beilleszkedés igénye (csoportjába, kisebb-nagyobb létszámú közösségbe);
  • szabálytudat (közös játékoknál, tevékenységeknél);
  • szociabilitás (barátkozásra való hajlam, társas élet kedvelése);
  • szófogadás (felnőtt irányításának elfogadása).

Esetleges következmények, ha egy gyermek éretlenül megy el iskolába

Amennyiben a gyermek úgy kezdi el az általános iskola 1. osztályát, hogy alapképességei, alapkészségei jelentősen elmaradnak az életkorának megfelelő szinttől, az a későbbiekben különféle negatív következményekkel járhat (a legváltozatosabb formában, összetételben és szinten):

  1. A biológiai alapfunkciók zavarai (alvás, táplálkozás, kiválasztás zavarai);
  2. Ritmikus motoros rendellenességek (ujjszopás, önringatás, tic);
  3. Pszichoszomatikus zavarok (pl. has-, torok-, fejfájás, hányinger, stb.);
  4. Neurotikus tünetek (szeparációs szorongás, teljesítményszorongás, kényszer, későbbi következmények lehetnek: iskolakerülés, szenvedélybetegségek, stb.);
  5. A hangulat rendellenességei (pl. depresszív tünetek: kedvetlenség, sírás, örömtelenség, motiváció hiánya, stb.);
  6. Tanulási problémák (rossz osztályzatok, hiperaktivitás, beszédzavarok, stb., következményei lehetnek: megszégyenítés, osztályismétlés, kirekesztés, önbizalom-hiány, stb.);
  7. Szociális készségek területén: elmagányosodás, kiközösítés, barátok hiánya, stb.

Fontos hangsúlyozni, hogy az iskolaérettség (vagy iskolaéretlenség) nem azonos az értelmi képességek megítélésével, annál sokkal összetettebb dolog.

Érdemes támaszkodni az óvodapedagógus(ok) véleményére az iskolakezdés kérdésének eldöntésében, továbbá előzetes időpont-egyeztetés után intézményünk szakemberei is szívesen állnak a szülők rendelkezésére.

Forrás: Smolnicki Beáta tagintézmény-igazgatóhelyettes, Pedagógiai Szakszolgálat

További híreink

Egyházak karácsonya — Ünnepi gondolatok Tóth Péter szalézi szerzetesnövendéktől

Dátum: 2025. dec 27. 18:55

Tóth Péter szalézi szerzetesnövendék, iskolalelkész a KolorTV ünnepi műsorában felidézi a gyermekkori karácsonyok hangulatát, a szerzetesi hivatás tapasztalatait és a közösségben megélt ünnep örömét.

Egyházak karácsonya — Ünnepi gondolatok Kolumbán Gábor református lelkipásztortól

Dátum: 2025. dec 26. 17:59

Kolumbán Gábor református lelkipásztor a karácsony igazi üzenetére hívja fel a figyelmet a KolorTV ünnepi műsorában: ahogyan a pásztorok elindultak Betlehembe, úgy nekünk is meg kell nyitnunk szívünket és lelkünket, hogy befogadjuk az Úr Jézus Krisztust.

Egyházak karácsonya — A szeretetben megélt ünnep öröme

Dátum: 2025. dec 25. 17:32

Dr. Janka Gábor esperes-parókus a Kazincbarcikai Görögkatolikus Parókia képviseletében osztotta meg ünnepi gondolatait a KolorTV ünnepi műsorában. Beszédében gyermekkori emlékek és lelki élmények fonódnak össze, amelyek a karácsony igazi üzenetét hordozzák: a szeretetet, az érintés csodáját és Krisztus közelségét.

Boldog karácsonyt, Kazincbarcika!

Dátum: 2025. dec 24. 19:23

Mit is kívánhatna a KolorMédia minden munkatársa Kazincbarcikának és az itt élőknek karácsonykor? Őszinte és tiszta szívből békességet, boldogságot, örömöt, egészséget, áldást, és hogy a szeretet kísérje minden városlakó útját! Idén ünnepi műsorral is készültünk, amelyben helyi vendégek mesélnek a saját karácsonyukról. Ezzel kívánunk Önöknek áldott, békés karácsonyt!

KolorTV élőben

Programajánló

Legfrissebb galéria

Legfrissebb videók

Facebook

Szurkoljunk