Elégedett, boldog pedagógus vagyok!
A képviselő-testület Kazincbarcika Város Közneveléséért kitüntető díjat adományozott – a kuratórium javaslatát figyelembe véve – Pálkövi Zoltánnénak, a Dózsa György Tagiskola tagintézmény vezetőjének. Ezen alkalomból beszélgetett vele a Kolorhét munkatársa.
Pedagógus Szolgálati Emlékérem, Németh László-díj, Kazincbarcika Közneveléséért kitüntető díj egy héten belül. Kevés pedagógusnak adatik meg, hogy három ilyen rangos elismerésben részesüljön egyszerre. Hogyan érintette mindez önt?
Megmondom őszintén, meglepett, ugyanakkor nagyon örültem. Úgy gondolom, amit eddig tettem jól csináltam, elégedettek az elvégzett munkámmal kapcsolatban feletteseim, kollégáim illetve a javaslattevők. Pályám megkoronázásának tekintem, ettől szebben nem zárulhatott volna pedagógusi tevékenységem. Büszke vagyok rá, hogy ezt elértem!
Mikor fogalmazódott meg önben, hogy pedagógus lesz? Voltak-e példaképei, esetleg családi indíttatás?
Gyerekkorom óta pedagógus szerettem volna lenni. Először úgy terveztem, hogy tanító leszek. Középiskolás koromban kristályosodott ki, hogy felső tagozatos tanulókat szeretnék tanítani. A tantárgy kiválasztásához segítséget nyújtott gimnáziumi tanárom, Gomba Levente, aki megszerettette velem a kémiát. Szükségem volt egy másik tantárgyra is, ezért harmadik osztályos koromtól a matematika felé fordultam, ismereteimet főiskolai tanáraim elmélyítették. Az igazi példakép pedig tizenegy évvel idősebb nővérem, aki közgazdász egyetemi tanár.
Célja elérése érdekében milyen tanulmányokat folytatott?
Sajóvelezden kezdtem az általános iskolát, hatodik osztálytól Putnokon tanultam, majd a helyi gimnáziumban tettem érettségi vizsgát. A Bessenyei György Tanárképző Főiskolán, matematika-kémia szakon végeztem 1982-ben. Pályám során számítástechnikai ismereteimet bővítettem, különböző tréningeken vettem részt minőségbiztosítás és tehetséggondozás témakörben, melyek mindennapi munkámat segítették. A Budapesti Műszaki Egyetemen közoktatásvezető képesítést szereztem, a pedagógusminősítési eljárás során elértem a mesterpedagógus fokozatot.
Hol kezdte el pedagógiai pályafutását, és melyek voltak a legfontosabb mérföldkövei?
A főiskola befejezése után első munkahelyem a Központi Általános Iskola volt, ahol 13 évig dolgoztam. Nagyon szerencsés vagyok, mert inspiráló pedagógusok vettek körül (Mezey házaspár, Árvainé Évike, László Erzsébet), akiktől igyekeztem átvenni a jó tapasztalatokat, s azt beépíteni a gyakorlatba. Igazi családias légkörben sajátítottam el a pedagógus hivatás fortélyait. Újabb kihívás volt életemben, hogy a Dózsa György Úti Általános Iskolában matematika tagozaton tanítottam 1995-től. Elláttam az osztályfőnöki munkaközösségvezetői feladatokat, tanítványaimmal szép sikereket értünk el a különböző szintű matematikai versenyeken. Két alkalommal tüntettek ki az Év felkészítő Pedagógusa címmel. Igazgatóhelyettes lettem 2000-ben, 2004-2007-ig igazgatói munkakört láttam el, majd 15 évig tagintézmény-vezető voltam.
Vezetői beosztásban dolgozott 22 évig. Milyen elvek alapján végezte ezirányú munkáját?
Fontos volt számomra, hogy a tervező munkába bevonjam pedagógus kollégáimat, a döntéseket közösen hozzuk meg, valamint az értékelésre is kiemelt figyelmet fordítottam. Mindig igyekeztem megfelelni az elvárásoknak: a fenntartó, a szülők, a gyerekek és a kollégák vonatkozásában. Vezetői munkám lényeges eleme volt a következetesség, kitartó, pontos munkavégzés, családias, elfogadó légkör megteremtése, odafigyelés a tanítványainkra. Mindezek megvalósításában nagyszerű partnerem volt a nevelőtestület.
Melyek azok az eredmények, amelyet vezetése alatt értek el a Dózsa pedagógusai és tanulói?
Büszke vagyok arra, hogy intézményünk elnyerte a Kiváló Tehetségpont címet. Folyamatosan kiemelkedő eredményeket értünk el az angol nyelv oktatása terén, a dózsás gyerekek remekül helytálltak a különböző sportversenyeken, különösen kézilabda sportágban. A szavaló-, népdaléneklés- és színjátszó versenyeken dobogós helyezéseik száma szinte megszámlálhatatlan. A következetes értékrendnek, elvárásoknak köszönhetően tanítványaink megállják helyüket középfokú tanulmányaik során. Mindezen eredmények összetartó, innovatív pedagógus közösségünk és tehetséges diákjaink sikere.
Idén augusztusban nyugállományba vonul. Felkészült a nyugdíjas évekre, készített feladattervet, megfogalmazott prioritásokat?
Elsősorban a családomnak szeretnék megfelelni, élvezni a három lányunokámmal töltött időt. A ház körüli teendők is ellátnak feladattal. Kedvenc időtöltésem a kertészkedés, mely megnyugtat. Sajóvelezden (ahová 18 éve költöztünk) bekapcsolódtam a Welez Hagyományőrző Egyesület munkájába, valamint tagja vagyok a helyi képviselő-testületnek.
Ismerve a pedagógushiányt, különösen a reál tárgyak esetében, ha felkérik vállalna-e óradást?
Most úgy érzem, hogy nem vállalnék, hiszen alig vártam, hogy jelen legyek unokáim életében. Szeretnék boldog nagymama lenni! Néhány év múlva elképzelhető, hiszen mindig imádtam tanítani.