https://kolorline.hu/Eltűnnek a betétdíjas üvegek

Eltűnnek a betétdíjas üvegek

Szerző:

Kolorline szerkesztőség

Publikálva:

Utolsó frissítés:

Kategória:

Életmód

Hiába készített egy éve útmutatást a Humusz Szövetség arról, hogyan kellene a betétdíjas rendszert ismét felvirágoztatni, érdemleges változás egyáltalán nem történt.

Lassan már nagyítóval sem találni betétdíjas italcsomagolást a nagyobb üzletekben. A Humusz Szövetség ezért további lépéseket tervez, melynek részeként a vásárlók segítségét kérik, hogy jelezzék a nagy láncoknak, mint a Spar, az Aldi és a Tesco, hogy elég a pazarlásból!

Egy évvel ezelőtt az Országgyűlés megszavazta azt a törvénycsomagot, amely szerint 2023 júliusától kötelező az egyutas italcsomagolások (PET, alumínium, üveg) visszaváltása. A Humusz Szövetség akkor – tehát egy éve – több környezetvédelmi civil szervezet és szakértő segítségével készített egy útmutatót, ami rámutat a hiányosságokra, és segítséget ad, hogyan kellene az újratöltésen alapuló betétdíjas rendszert felvirágoztatni. Emellett személyre szabott javaslatokat is tartalmazó levelet küldött a témában érintett áruházláncoknak.

Újratöltést az újrafeldolgozás helyett!

Mint a szövetség kiemeli: Egy jól működő betétdíjas rendszerben az üvegek átlagosan 40-szer újratölthetők lennének. A nulla hulladék hierarchia értelmében az újrahasználat környezetileg fenntarthatóbb megoldás az újrafeldolgozásnál.

Nem sikerült lépni a betétdíjas italcsomagolások felé

Azóta eltelt egy év, és a helyzet nemhogy nem változott, inkább romlott, hiszen ahogy honlapján a Humusz Szövetség jelzi:
lassan már nagyítóval sem találni betétdíjas italcsomagolást a nagyobb üzletekben, továbbá az elfogadott szabályozás nem számol az újratölthető göngyölegek megtartásával. És, ami még szomorúbb, a témában nem érzékelhető valódi érdeklődés a politikai döntéshozók, a vállalatok, de még a lakosság részéről sem.”
Erre a megállapításra a Humusz Szövetség 2022. évi történéseket, szakértő megfigyeléseit alapul véve jutott. A vizsgálat során a szakemberek azt nézték, hogyan tűntek el az újratölthető, betétdíjas italcsomagolások a magyar boltok polcairól.

Gyümölcsszörpök, sörök, bor

Az eredmény a gyümölcsszörpök esetében következő:

– a Tesco kivezette és megszüntette a saját márkás üveges gyümölcsszörpök, a Piroska szörpök jelenleg kiárusítás alatt állnak;

– az Auchan saját márkás üveges szörpjei tartósan nem kaphatók, ráadásul a szabvány szörpös üveget Ági szörppel töltve eldobó üvegként árusítja

Visszalépés a sörösüvegek terén is

– a Spar már tavaly ősszel kivezette az üveges sörök többségét;

– a Tesco megkezdte az üveges sörök kiárusítását;

– az Auchan egyrészt csökkentette a korábbi német import üvegessör-választékot, helyette eldobó termékeket szerez be, másrészt drasztikusan csökkentette a betétdíjas üveges sörök kínálatát;

– a Penny Market megszüntette a két termékből álló üvegessör-választékát és a Borsodi palack visszaváltását;

A borosüvegeknél is visszalépés látható

– csökkent a szabvány üvegpalackos termékek kínálata az üzletláncokban (csak a legolcsóbb termékek maradtak meg), de a betétdíj több láncban továbbra is kritikusan alacsony, visszaváltásra nem ösztönöz;

– szűkült a Varga borok kínálata a Sparban, a Tescoban, az Auchanban. A kínai vegyesboltok a Varga bort eldobó termékként árusítják.

Harc az eldobható kultúra ellen

Ezen tényeket ismerve a Humusz Szövetség továbbra is kitart korábbi álláspontja mellett, és nem nyugszik bele az eldobható kultúra további térnyerésébe. Azért, hogy a szövetség célját elérje, ismételten megkereste az illetékes helyettes államtitkárságot, konzultációt kezdeményezett (a betétdíjas rendszerre való mielőbbi áttérést javasló) Magyar Nemzeti Bankkal, illetve a Humusz Szövetség szakemberei is ott lesznek a Jövő Nemzedékek Szószólója műhelybeszélgetés-sorozatán, ahol a körforgásos gazdaságról és a betétdíjról szó esik majd.

Így lehet jelezni a kiskerláncoknak, hogy elég a pazarlásból!

A Humusz Szövetség honlapján az alábbi szöveggel kéri a tudatos vásárlókat, hogy lépjenek fel a pazarló csomagolások ellen:

„Addig is kérjük kedves olvasóinkat, hogy válasszák a betétdíjas csomagolásokat, és biztassák erre ismerőseiket, munkaadóikat is; írják alá a kapcsolódó elköteleződéseket, petíciókat, illetve bátran jelezzék a fenntartható csomagolások iránti igényeiket azoknak az üzleteknek, áruházláncoknak is, amelyekben rendszeresen vásárolnak!”

Forrás: Humusz Szövetség

További híreink

Újabb kormányzati „ajándék”: tízszeres drágulás az intézményi távfűtésben

Dátum: 2022. okt 01. 17:16

A kormány szeptember utolsó óráiban, október elsejétől egy tollvonással több mint tízszeresére növelte az önkormányzati intézmények távfűtési díját. A megemelkedett költségek egyúttal azt is jelentik, hogy kormányzati támogatás nélkül a településeken bölcsőde- és óvodabezárások, valamint elbocsátások jöhetnek.

Idősek hónapja Kazincbarcikán – Nem csak szépkorúaknak

Dátum: 2022. okt 01. 08:00

A Barcika Art Nonprofit Kft. októberben, az idősek hónapján egy rendkívül változatos programsorozattal várja a kazincbarcikai közönségét.

Októberben is Fitt Barcika

Dátum: 2022. okt 01. 08:00

A népszerű programsorozat októberi órarendje az eddig megszokott módon több korosztálynak: kismamáknak, fiatal felnőtteknek, 40 vagy 50 felettieknek, vagy éppen speciális mozgásformát igénylőknek, esetleg egészségügyi problémákkal szenvedőknek kínál életkoruknak és állapotuknak megfelelő sportolási lehetőséget.

Hamarosan a postaládákban a Kolorhét legújabb lapszáma

Dátum: 2022. szept 30. 10:44

Új lapszámmal jelentkezünk, szeptember 30-án. Ezúttal is közérdekű témákat hoztunk Kedves Olvasóinknak! Megjelenő lapunkat a postaládákon kívül megtalálják a kolorline.hu oldalon.

KolorTV élőben

Programajánló

Idősek Hónapja – Szűcs Judith műsora

Don Bosco Sportközpont

Idősek hónapja – Szűcs Judit 2. műsora

Kazincbarcika, Don Bosco Sportcsarnok

Fitt Barcika – Ringató

Egressy Béni Művelődési Központ klubterme

Fitt Barcika – Pilates

Egressy Béni Művelődési Központ klubterem

Fitt Barcika – Kick box

Kazinczy Ferenc Tornacsarnok

Legfrissebb galéria

Legfrissebb videók

Facebook

Szurkoljunk