Kazincbarcikán működik a digitális oktatás
Nemcsak a pedagógusokon, hanem a diákokon is nagy a felelősség a digitális oktatás lehetőségeinek elsajátításában, illetve a gyakorlat megismerésében és használatában.
Tovább kell működtetni az oktatási rendszert a koronavírus-járvány okozta rendkívüli helyzetben is, a tanulóknak biztosítani kell a tanulási lehetőséget, így az iskoláknak és a pedagógusoknak alkalmazkodniuk kellett a váratlanul kialakult szituációhoz – vélekednek a kazincbarcikai pedagógusok.
Kazincbarcikán az általános iskolákban a tantermen kívüli digitális munkarend kihirdetése után azonnal cselekedtek a pedagógusok, miszerint minden diáknak létrehoztak egy e-mail- címet, hogy egy csoportos regisztrációt követően használni tudják a Google Classroom alkalmazást. A folyamat befejeztéig osztályonkénti e-mail-címeken küldik a tananyagot a tanárok a diákoknak, amiben videós linkek, tankönyvalapú ismeretanyagok és feladatsorok vannak, tájékoztatta szerkesztőségünket Viszoczky Sándor, a Kazinczy Ferenc Tagiskola intézményvezetője, aki hozzátette, ügyelnek arra, hogy a tanulók ne legyenek leterhelve.
Alsós évfolyamokon sok esetben még nem önállóak a diákok, így a szülőknek kell segíteni gyermekeiknek. A pedagógusok úgy próbálják összeállítani a tananyagot, hogy a kisebbek játékos formában tudják elsajátítani az ismereteket.
Fucsaláné Tóth Judit, akinek második osztályos gyermeke, Martin a Kazinczyba, hetedik osztályos fia, Ákos pedig a Pollack iskolába jár elmondta, hogy a home office munkája mellett, nagy odafigyelést és sok időt igényel a kisebbik fiával együtt tanulni.
– Reggel kilenc órakor kezdünk neki a tanulásnak, addigra a tanár nénik minden tananyagot elküldenek az e-mail-címre. Vigyázok arra, hogy Martint ne terheljem le nagyon, ezért óránként játszunk, mozgunk. A pedagógusok nagyon átláthatóan és érthetően küldik a házi feladatot, amit minden esetben időre elkészítünk és vissza is küldjük. Ákossal, mivel ő már nagyobb, nem kell közösen tanulni, de azért nála is mindig át szoktam nézni a megoldott feladatokat – fogalmazott Judit, aki hozzátette, hogy az otthoni munka és a háztartás mellett, neki is át kellett rendeznie az életét, hogy mindent meg tudjon oldani.
Az oktatásban a pedagógus szerepe összetett. A tanár, mint információforrás a tudás átadója áll a tanulók rendelkezésére, illetve a diákok önálló tanulását támogató és irányító szerepe is van. Jelen helyzetben a pedagógusoknak nincs lehetőségük közvetlen személyes kapcsolatot fenntartani a tanulókkal, így digitális eszközökkel online módon kell megoldaniuk a diákok önálló tanulását, az információk feldolgozását. Ez a helyi Szalézi Szent Ferenc Gimnáziumban már egészen jól működik, hiszen vannak olyan pedagógusok, akik rendszeresen használták ezeket a felületeket – emelte ki Balla Árpád, az iskola igazgatója. Az iskolában a Google Classroom-ot használják, ami a tananyagok széles körű átadására maximálisan alkalmas.
A gimnázium órarendjében előtérbe kerültek az érettségi tantárgyak, ezek kapnak nagyobb hangsúlyt az online oktatásban. A pedagógusok tankönyvalapú tananyagot használnak, ezeket egészítik ki saját jegyzetekkel és feladatsorokkal, amiket tapasztalataik és visszajelzéseik alapján a tanulók szinte kivétel nélkül komolyan vesznek.
Kazincbarcika bármelyik oktatási intézményére elmondható, hogy nemcsak a pedagógusok, hanem a diákok körében is az új megoldások kihívásokat jelentenek, de a lapunknak nyilatkozó fiatalok modern dolognak tartják a napokban megismert lehetőségeket. Az Irinyi János Református Oktatási Központ kilencedik osztályos diákja, Molnár Dorottya kérdésünkre miszerint hogyan élte meg az elmúlt időszakot így fogalmazott.
– A digitális távoktatás nagyon szokatlan volt, de úgy gondolom, hogy a későbbiekben ebből mindenki profitálhat. Egy biztos, hogy nem minden esetben pótolja az iskolai oktatást, viszont arra nagyon jó, hogy saját magam osszam be az időmet. Az új eszközök és módszerek használata minden esetben felkeltik az érdeklődésemet, így a kapott feladatokat és a teszteket is nagyobb kedvvel töltöm ki és küldöm vissza tanáraimnak – emelte ki Dorottya, aki hozzátette, ő maga sem gondolta volna, hogy egyszer ezt fogja mondani, de hiányzik neki az iskolája.