Kombinált túlméretes szállítási projekt vízen és közúton Rotterdamtól Kazincbarcikáig
Ritkán látott méretű szállítmány közlekedik 2020.10.19.-28. között a magyar utakon. Egy gázhűtő berendezést szállítanak 3 egységre bontva a rotterdami kikötőből Kazincbarcikára.
A rakomány méretei: (ho X szé X ma)
6,28 m x 6,1 m x 5,63 m 58,5 to
5,95 m x 4,97 m x 4,9 m 17 to
8,42 m x 2,93 m x 2,93 m 21 to
Fotók: Tarsoly László/Bau-Trans Kft.
Az ilyen erősen túlméretes rakomány szervezése és szállítása nagyon nehéz, bonyolult és időigényes folyamat. A kombinált projekt első részében az egységeket a folyami szállítás lehetőségeit kihasználva uszályon juttatták el két hét alatt a rotterdami kikötőből Budapestre, a Foka kikötőbe. A kikötőben a gázhűtő 3 részét daruval rakták át speciális mélybölcsős szerelvényekre.
A mélybölcsős szerelvény rakfelülete csak kb. 10 cm-magasságban helyezkedik el az úttesthez képest, többek között ezért is alkalmas túlméretes, magas rakomány szállítására. A konvoj legmagasabb pontja így is 6 m lesz.
A két nagyobb darabot szállító mélybölcsős szerelvény befoglaló méretei:
27,0 m x 6,2 m x 6,05 m (5,95 m), 109 to ( 4+6 tengelyes mélybölcsős szerelvény)
18,0 m x 5,2 m x 5,65 m ( 5,55 m), 48 to ( 3+2 tengelyes mélybölcsős szerelvény)
A tényleges szállítás 4 éjszaka zajlik, de mégis 10 nap alatt érnek le a szerelvények a Foka kikötőből Kazincbarcikára. A rakomány mérete miatt az útvonal előkészítése egy - egy szakaszon több napot vesz igénybe. Természetesen a konvoj csak éjszaka haladhat és a kijelölt parkoló területeken várakozik a továbbhaladás előkészítéséig.
- átrakodás 10.19. Budapest Foka kikötő
- 1. éjszaka: 10.20. Foka – Fót indulás éjfélkor
- 2. éjszaka: 10.21 Fót – Petőfi forrás /Bag
- 3. éjszaka 10.24. Petőfi forrás – Emőd
- 4. éjszaka 10.27. Emőd – Kazincbarcika
Az útvonal megtervezése és előkészítése több hónapos folyamat volt: engedélyeket kellett beszerezni az útvonalon található összes település önkormányzatától és a Közútkezelőtől. A jelzőlámpák és jelzőtáblák időszakos bontására vagy megemelésére, a légvezetékek megemelésére vagy áramtalanítására kerül sor az áthaladás idejére. Az útmenti fákat gallyaztatni kellett.
A mályi téglagyár egykori kötélpálya hídját el kellett bontani, mert a konvoj nem fért el alatta és nem volt más alternatív útvonal lehetőség.
A konvojt egy rendőrökből, szakkísérőkből, a légvezetékek áramtalanítását és megemelését végző szakemberekből álló csapat kíséri.
Forrás: Bau-Trans Kft.