https://kolorline.hu/A „Látni és látszani” elv aktív figyelmet is kíván

A „Látni és látszani” elv aktív figyelmet is kíván

Szerző:

Kolorline szerkesztőség

Publikálva:

Utolsó frissítés:

Kategória:

Kazincbarcika

Tudni kell, jó használni az autó világítóeszközeit, akinek ez nem megy, az a helytelen lámpahasználattal zavarhatja a többi közlekedőt.

Fut az ORFK-OBB „Látni és látszani” kampánya, amelyben arra szeretnénk felhívni a figyelmet, hogy különösen a hideg évszakban milyen fontos a láthatóság és a látás. A figyelemfelhívás mellett valós segítséget is nyújtunk az autósoknak, hiszen optikus-, valamint autószerviz partnereink a bejelentkezők látását, illetve autójának világítóberendezéseit ingyen átvizsgálják. A kampányban résztvevő partnercégek listája megtekinthető a www.latnieslatszani.hu oldalon.

Azonban nem elég, ha az autónak jól működnek a lámpái, használni is tudni kell azokat. És ésszel használni. Ködben nem elég a nappali menetfény használata, hiszen a hátsó helyzetjelző lámpák a nappali fény mellett nem működnek. Tehát rossz látási viszonyok között, esős időben, akár csak szórványködben is be kell kapcsolni a tompított világítást, hogy a hátulról érkezők is hamarabb észlelhessék az előttük haladót.

illusztrációRossz látási viszonyok között a gyalogos észlelése is nehezebb, és a gyalogos sem feltétlenül veszi észre a kivilágítás nélkül, vagy rossz világítással érkező járművet

Ködben, illetve nagyon erős, zivatarszerű esőben az első és hátsó ködlámpák felkapcsolása is indokolt. Nagyban megnövelik a jármű észlelhetőségét. Nagyon erős ködben a magasabban elhelyezkedő tompított világítás fényét a köd visszaverheti, fényfal szerű jelenség jöhet létre, amely az előrelátást tovább korlátozza (ez kisebb ködben a fényszóró felvillantásával is megtapasztalható, de ilyen próbát csak forgalommentes szakaszon tegyenek).

Mikor a tompított világítás használata mellett kialakul az említett fényfal, akkor megoldás lehet, hogy a tompított világítást helyzetjelző fényre váltva, az első ködlámpákat használva haladjon az autó. Ugyanis a mélyebben elhelyezkedő ködlámpa képes bevilágítani a köd alá, így a fénye kisebb reflexióval távolabbi megvilágítást ad – persze ez nem mérhető a normál látási viszonyokhoz, de segít az óvatos előrehaladásban.

A ködös szakaszokról kiérve (vagy a nagy eső csillapodásával), mikor már nincs szükség a ködlámpákra, kapcsoljuk le azokat, hiszen zavarhatják a többi közlekedőt. Az első ködlámpák fénye inkább éjszaka zavaró a szembejövőknek, a felkapcsolva hagyott hátsók viszont nappali fényviszonyok között is is zavarják a mögöttes forgalmat. Ráadásul fényerejük miatt összetéveszthetők a féklámpával, illetve a féklámpa felvillanásának észlelését nehezítik, ez pedig balesetveszélyes.

A nappali menetfénnyel felszerelt autók esetén erősen felhős, fényszegény időben valamint szemerkélő esőben is érdemes tompított világításra váltani, hogy megoldott legyen az autó hátsó kivilágítása is.

illusztráció
Használják az irányjelzőket! Nem nagy fáradság, de fontos jelzést ad a többi közlekedőnek

Rossz látási viszonyok között is fontos az irányjelzők szabályszerű használata. Az autós az irányjelzővel tudatja a környezetével az irányváltási, sávváltási, kanyarodási, előzési szándékát. Ilyenkor nehezebb a közlekedőknek felmérnie a másik autó mozgásából a sofőr szándékát, sok koccanásos baleset, sőt előzés esetén akár súlyosabb kár előzhető meg az irányjelző használatával.

 

További híreink

Lépéshátrányba kerül Kazincbarcika a Versenyképes Járások Program miatt — kényszerszülte takarékossági intézkedések

Dátum: 2025. máj 24. 20:21

Hogyan érinti a Kazincbarcikai járás 22 települését a Versenyképes Járások Program? Nevezhető-e szolidárisnak ez az elosztási rendszer? Milyen nehézségekkel kell szembenéznie az iparűzési adó elvonása és a szolidaritási hozzájárulás befizetése után azoknak a településeknek, amelyek eddig ezekkel a bevételekkel a településüket és a térségben élőket is szolgálták? Kik a vesztesei és kik a győztesei a kormányzati intézkedéseknek? Ezeket a kérdéseket járjuk körül hétről hétre, most Kazincbarcika mellett Sajószentpéter és Bánhorváti megvalósuló beruházásait is áttekintjük.

Kazincbarcika ismét bizonyított — újra elnyerte a kerékpárosbarát település címet

Dátum: 2025. máj 23. 13:20

Kazincbarcika immár ötödik alkalommal nyerte el a Kerékpárosbarát település és munkahely díjat. Az elismerés a fenntartható közlekedés iránti elkötelezettségét tükrözi, de egyben feladatot is jelent: még többeket ösztönözni a kerékpáros közlekedésre.

Két új adónem kerülhet bevezetésre januártól — A szabályszerűen építkezők adómentességben részesülnek

Dátum: 2025. máj 22. 18:50

Zöldfelület-védelmi és településkép-védelmi adót vezetne be Kazincbarcika városa jövőre, amennyiben az erről szóló rendeletet a képviselő-testület május 29-én elfogadja. Az adó nem mindenkit érint: az építési szabályokat betartóknak nem kell megfizetniük! A keletkező bevételeket csak kötött célokra lehet felhasználni, így a szociális ellátásokat, a parkok gondozását és többek között a fejlesztések egy részét finanszírozná ebből a város.

Hazánkban törvény rögzíti a fűtési szezon kezdetét és végét — május 15-én hivatalosan is véget ért a távfűtési szezon Kazincbarcikán

Dátum: 2025. máj 21. 17:25

Magyarországon, így Kazincbarcikán is május 15-én ért véget hivatalosan a távfűtési szezon, amely minden évben szeptember 15-től május 15-ig tart – ezt a 2008. évi távhőszolgáltatásról szóló törvény szabályozza, nem pedig önkormányzati rendelet. A városban mintegy 8000 távhős ingatlanban a távfűtés május 16-tól fokozatosan leállt, azonban a használati melegvíz-szolgáltatás továbbra is zavartalanul működik.

KolorTV élőben

Programajánló

Hősök napja Kazincbarcikán

Gyereknap 2025

Csónakázó-tó

Kolorkölyöktáborok 2025

Kazincbarcika

Reklám

Legfrissebb galéria

Legfrissebb videók

Facebook

Szurkoljunk