VÉGE - Kazincbarcikát is elérte az országos üzemanyaghiány (frissítve)
A kazincbarcikai kutak nagy részén hétfőn már egyáltalán nem volt üzemanyag, a belvárosban található töltőállomáson pedig több sorban kígyóztak az autók arra várva, hogy eljussanak az oszlopokig. Friss hír: még éjjel bejelentették, hogy kedden 23:00 órától véget ért a 480 Ft-os árstop.
Szerkesztőségünk munkatársai a helyszínen jártak, ahol rendőrök és rendészek próbálták a forgalmat úgy irányítani, hogy a totálisan bedugult körforgalmat ismét járhatóvá tegyék. A kútnál türelmetlen sofőrökkel találkoztunk, akik közül sokan már napok óta nem tudtak tankolni, de volt olyan édesanya is, aki kérdésünkre azt mondta, hogyha most nem jut üzemanyaghoz, akkor holnap már nem tudja a gyermekét vidékről behozni az iskolába.
Üzemanyagpánik
Sajnos az üzemanyagpánik nem most kezdődött. Hónapok óta közszájon forog a hír, miszerint az ársapka bevezetése után sokan kihasználták ezt a lehetőséget, és otthoni hordóikat napi szintű tankolásokkal töltögették fel, készülve a bespájzolásra. Hasonlóan a COVID alatti WC-papír felvásárláshoz, csak akkoriban a WC-papír tűnt el az üzletek polcairól, most pedig az üzemanyag a kutakról.
A statisztika szerint az év első tíz hónapjában 26,1, de októberben is csaknem húsz százalékkal több üzemagyag fogyott az egy évvel korábbihoz képest.
Mindeközben az üzemanyagot eddig importáló cégek az ársapka miatt már nem hoznak be sem benzint, sem gázolajat, mert azokat beszerzési ár alatt kellene értékesíteniük, ez pedig érthető okokból nem éri meg.
A helyzetet csak rontja az a tény, hogy a százhalombattai finomító sem tud teljes kapacitással működni immár hónapok óta.
Ársapka?
A reális jövőkép az, hogy az ellátási probléma a következő hetekben sem oldódik meg, igaz, sokan úgy vélik, hogy az ársapka eltörlése valamit segítene a problémán. Egyébként ezt nyilatkozták szerkesztőségünknek az általunk megkérdezett autósok is. Akiket megszólítottunk, mindannyian úgy vélték, hogy ha megszűnne az ársapka, ezzel pedig ismét nagyobb mennyiségű üzemanyag lenne elérhető a kutakon, még az is jobb lenne, mint a mostani helyzet, amikor szinte kitankolva várakozik az autós a kútnál akár órákat, és csak reménykedni tud abban, hogyha sorra kerül, akkor még jut számára benzin vagy gázolaj.
Megkerestük a MOL-t
A néhány nap alatt rémálommá vált üzemanyaghiány miatt szerkesztőségünk megkereste a MOL-t, választ várva a kialakult helyzetre. Mint levelükben megfogalmazták: a jelenlegi üzemanyaghiány első számú oka az importhiány. A magyarországi üzemanyagpiac mintegy 30 százaléka importforrásból érkezett az elmúlt években, jelenleg azonban ez az ellátás szinte teljesen eltűnt. A MOL igyekszik rendkívüli importtal pótolni a kiesett mennyiséget, de a saját csatornáikon keresztül már most sem tudják tovább növelni a hazai készleteket. Az EU-s szankciók tovább nehezítik az ellátási helyzetet, hiszen a vállalat pozsonyi finomítójából sem tudnak üzemanyagot behozni az országba.
A hétvégén több mint másfélszer annyian tankoltak, mint a normális piaci helyzetben: elindult a pánikvásárlás, és sokan készleteket halmoznak fel, ami miatt szinte a teljes MOL hálózatban jelentkezett részleges készlethiány. A töltőállomások továbbra is üzemelnek, a tankerautók pedig folyamatosan úton vannak. Minden kolléga az ország ellátásán dolgozik, és csúcsra járatják a logisztikai kapacitásaikat.
A MOL napi 24 órában dolgozik a Dunai Finomító karbantartásán: a terveknek megfelelően haladnak az újraindításhoz szükséges munkákkal, hogy a jelenlegi 50-55%-os kapacitásról mielőbb visszatérjenek a teljes termelési kapacitásra.
Egyelőre tehát nincs kilátásban az a dátum, amikortól ismét rendeződhet az üzemanyaghelyzet. Mi annyit tudnánk tanácsolni minden autósnak, hogy csak a szükséges helyzetben használják járműveiket, és mindig csak annyit tankoljanak, amennyi az átlagos közlekedési szokásaikhoz szükséges.