Hideg aszfaltozással csökkentik a balesetveszélyes kátyúkat a barcikai utakon
A kedvezőtlen időjárási viszonyok nyoma meglátszik az utakon, megszaporodtak a kátyúk Kazincbarcikán is. A szakemberek a téli időszakban csak az úgynevezett hidegaszfaltozási eljárást alkalmazhatják, ami ideiglenes megoldás ugyan, de enyhítheti a mély kátyúk okozta károkat a gépjárművekben.
Az utakon mostanra az enyhe idő ellenére is megjelentek a kátyúk. Kazincbarcikán ezek javítása megkezdődött, és folyamatosan zajlanak a munkálatok, igaz, egyelőre csak hidegaszfaltozási eljárással.
A fagyás-olvadás váltakozása nem kíméli az utakat
A téli időszakban az önkormányzat hidegaszfaltozással javíttatja a hibákat, ami gyors, de ideiglenes. Március közepétől működnek újra az aszfaltkeverő telepek, így a tartós meleg aszfaltozással csak március második felétől lehet helyrehozni a kátyúkat — ezt a Városüzemeltetési és Rendészeti Osztály vezetője mondta a Kolorline-nak. Halász Béla szerint kiváló Kazincbarcikán a lakossági együttműködés, éves szinten nagyságrendileg mintegy 100 bejelentés érkezik a kátyúkkal kapcsolatban. Ha valaki úthibát észlel, akkor a KolorAPP-on keresztül tud közvetlenül jelzést küldeni a szakembereknek.
„Ha az adott helyszín nem állapítható meg belőle, akkor nehéz dolgunk van. Ezért az applikációban fontos a helymeghatározás, tehát a GPS koordináta bekapcsolása, illetve, ha olyan fénykép készül, ami átnézetben tartalmazza az információkat. Így sokkal könnyebb beazonosítani, és sokkal hamarabb történhet meg a beavatkozás, mintha nyomoznunk kell a helyszínt.”
— fogalmazott Halász Béla, a KolorAPP-ot használók segítségét kérve.
Hideg aszfaltozás télen
A hideg aszfaltozás elvégezhető útlezárások nélkül, ebben az esetben minimális kellemetlenséggel vagy forgalmi akadállyal kell számolni. Ennél az eljárásnál nem történik kivágás az aszfaltból. Ilyenkor a cél a mélység megszüntetése, hogy az ne jelentsen balesetveszélyt a közlekedők számára. Elsőként a nagyobb forgalmú utak javítása történik meg, azután a kisebb, alsóbbrendű utcáké.
Kritikus területek leginkább az Építők útján, a Mátyás király, a Jószerencsét, a Május 1., az Attila, a Tardonai és a Herbolyai úton alakultak ki, illetve a nagy sugárutakon, valamint a főbb tömegközlekedési szakaszokon.
„A kockázatmegelőzés és a balesetmegelőzés állapítja meg a sorrendet. Így a kátyú nagysága és az úttesten való elhelyezkedése befolyásolja, hogy melyiket végezzük el először.”
— közölte a munkálatok ütemezéséről Halász Béla.
A hideg aszfaltozással megszüntetett úthibákat a Polgármesteri Hivatal nyilvántartja, ezeket a melegebb idő beköszöntével a végleges eljárással javítják ki. Erre azért várnak március második feléig, mert egyrészt akkor nyitnak újra az aszfaltkeverő telepek, másrészt pedig minél magasabb a hőmérséklet, annál optimálisabb a terítés, az új aszfalt kopásállósága és teherbírása. A munkálatok okozhatnak ugyan fennakadásokat a forgalomban, azonban a korlátozásokról időben kapnak majd tájékoztatást a városlakók.