https://kolorline.hu/Szaporodó rollerbalesetek Kazincbarcikán — Mi a megoldás?

Szaporodó rollerbalesetek Kazincbarcikán — Mi a megoldás?

Szerző:

Kolorline szerkesztőség

Publikálva:

Utolsó frissítés:

Kategória:

Kazincbarcika

Dr. Rácz Tamás, a Kazincbarcikai Rendőrkapitányság Közlekedésrendészeti Osztályának vezetője már hónapokkal ezelőtt jelezte, hogy tart attól, hogy a rollerbalesetek száma tovább nőhet városunkban. Félelmét egy legutóbbi eset igazolta.

A Kazincbarcikai Önkormányzati Rendészet által kezelt térfigyelő kameráknak hála, több reprezentatív felvétel is rendelkezésre áll az esetleges közlekedési balesetekről. Ezeket a rendőrség bizonyítékként is felhasználja az eljárások során. 

„Félek a rolleres balesetektől, mert védőfelszerelés nélkül, nagy sebességgel, sokszor fiatalok közlekednek rajtuk, akik nem ismerik a KRESZ-szabályokat — kezdte dr. Rácz Tamás. — Sajnos bejött az elképzelésem. Az elmúlt hónapokban több ilyen baleset is történt.”

A rollerbalesetek rendszeres helyszíne a gyalogátkelő

Az osztályvezető a gyalogátkelőn történő rolleres-autós balesetek kapcsán több személy felelősségre is felhívta a figyelmet. 

„Először is, a KRESZ-szabályok szerint a gyalogátkelőhelyen közlekedni kizárólag gyalogosként lehet. Csak a gyalogosnak van elsőbbsége, a rolleres és a kerékpáros nem minősül gyalogosnak — hangsúlyozta dr. Rácz Tamás. — Amennyiben ők gyalogátkelőhelyen közlekednek, akkor a forgalomba bekapcsolódás szabályait kell követniük, vagyis elsőbbséget kell adniuk mindennemű járműnek, aki ezen az útszakaszon közlekedik, még a gépjárművezetőnek is.”

A másik szemszögből azt világította meg az osztályvezető, hogy a gépjárművezetőnek úgy kell megközelítenie a gyalogátkelőhelyet, hogy a gyalogosnak elsőbbséget tudjon adni, szükség esetén akár megállással is. Arra is rámutatott, hogy minden közlekedő számára kötelezettség, hogy a személy- és vagyonbiztonságot ne veszélyeztesse. Hiába van elsőbbsége egy sofőrnek, ha látja, hogy egy másik közlekedő nem adja meg azt, akkor őt nem ütheti el, muszáj fékeznie, adott esetben megállnia. 

„Nem biztos, hogy minden szabályszegő a baleset okozója is” — emelte ki tételmondatként dr. Rácz Tamás.

A leggyakoribb rolleres tévhitek, illetve problémák és megoldási javaslatok

1. Gyalogátkelőhelyen a rolleresek is csak gyalog járhatnak

A szakértő figyelmeztetése szerint a gyalogátkelőre kerékpárral vagy rollerrel érkezve a leszállás alapvető kell, hogy legyen. Ez nemcsak lényeges sebességcsökkenéssel jár és észlelhetőbbé tesz, hanem valóban elsőbbséget jelent a gépjárművezetővel szemben. Az utóbbiaknak pedig körültekintőbbnek kell lenniük, hogy mindig észleljék, ha más is van a gyalogátkelőhelyen, hogy képesek legyenek fékezni vagy megállni.

Különösen nagy problémát jelentenek azok a rollerező fiatalkorúak, akik nem ismerik a KRESZT-t és lassítás és szétnézés nélkül hajtanak át a gyalogátkelőhelyen. Nincs gyakorlati tapasztalatuk sem, hogy mire figyeljenek, mire számítsanak. 

Az elégszer nem ismételhető legfontosabb szabály az, hogy a rollereseknek nincs alapvető elsőbbsége a gyalogátkelőn. Ahhoz, hogy azt megkapják, le kell szállniuk, így a továbbiakban gyalogosnak minősülnek és élvezhetik az elsőbbséget a járművezetőktől.

2. Egy rolleren egyszerre egy fő a maximális létszám

Szintén gyakori precedens okán emelte ki a rendőrség képviselője, hogy tilos egy rolleren egyszerre két személynek közlekednie. Az elektromos roller a jelen szabályozási fázisban segédmotor-kerékpárnak minősül, és annak a szabályai vonatkoznak rá, ez esetben az, hogy plusz utas nem szállítható rajta.

Mint megtudtuk, a rendőrök gyakran olyan felvételekkel is szembesülnek, amelyeken „felelőtlen szülők viszik a fiatal, jóval alacsonyabb gyereküket rollerrel, védőfelszerelés nélkül maguk elé állítva.” Dr. Rácz Tamás szerint ez nagyon balesetveszélyes és elkerülendő magatartás, hiszen bármilyen mozdulat akár a gyerek részéről vagy egy forgalmi szituációból adódó hirtelen fékezés balesethez vezethet, amelyben nemcsak a szülő, de a gyerek is megsérülhet.

3. Egyes elektromos rollerek használata jogosítványköteles

Szintén túl kevesen tudják, de a tervezési sebesség függvényében létezik olyan elektromos roller, amelyik használata vezetői engedélyhez kötött és olyan is, amelyiké nem. A 25 km/órás maximális tervezési sebesség a határ a kettő között. A vezetői engedély nélkül vezethető rolleren is szükséges azonban bukósisakot viselni, arra biztosítást kötni, és tilos rajta utast szállítani.

4. Az elektromos rollerhasználat előtt tilos alkoholt fogyasztani — rolleren is lehet jogosítványt veszíteni

Dr. Rácz Tamás úgy véli, hogy a legtöbben azt illetően vannak nagy tévedésben, hogy egy elektromos rollert alkoholfogyaszást követően is szabadni használni. A büntető törvénykönyv azonban úgy határozza meg a tilalmat, hogy gépi meghajtású járművet nem szabad alkoholtól befolyásos állapotban vezetni. Az elektromos roller gépi meghajtású járműnek számít. Ugyanaz az eljárás vonatkozik rá, mint a személygépjárműre: rajtaütés esetén mintavételre állítják elő a vezetőjét, a vezetői jogosultságát szüneteltetik, engedélyét elveszik, és csak bírósági döntés után derül ki, hogy visszakapja-e, és ha igen, milyen korlátokkal. Az is előfordulhat, hogy eltiltják az illetőt mindenféle jármű vezetésétől, és számolnia kell az ezzel járó büntetéssel is.

Figyelem, figyelem és figyelem!

Dr. Rácz Tamás véleménye szerint minden egyes szabályszegés mögött a figyelmetlenség áll. 

„Még nem láttam egy olyan járművezetőt, aki szándékosan nem adta meg az elsőbbséget valakinek — nyilatkozta a rendőrkapitányság osztályvezetője. — Amikor egy baleset után beszélgetünk velük, mindig azt állítják, hogy „nem észleltem, nem láttam”. Ezért mondom sokszorosan azt, hogy figyelem! Figyelni kell arra, hogy mire számíthatunk egy kereszteződésben. Számíthatunk arra, hogy ott egy másik jármű fog közlekedni, és attól, hogy nekem van elsőbbségem, még nem biztos, hogy azt meg fogom kapni. Figyelnem kell arra, hogy a szemkontaktus meglegyen! Ha látom, hogy lát engem, akkor elvárhatom tőle, hogy meg fogja adni az elsőbbséget a részemre. Ha azt tapasztalatom, hogy másfelé figyel és nem rám, akkor gyanakodnom kell, hogy nekem kell vigyáznom, hogy ezt a balesetet elkerüljem.”

További híreink

A közétkeztetésről testközelből – iskolai dolgozók és szülők vehettek részt a rendhagyó bejáráson

Dátum: 2025. okt 28. 08:00

Hogyan kerülnek a kazincbarcikai iskolások asztalára egészséges és finom ételek? Milyen jogszabályoknak kell megfelelniük, legyen szó az étel sózásáról vagy fűszerezéséről? Ezekre a kérdésekre is igyekeztek válaszolni a Barcika Príma Kft. szakemberei, akik immár negyedszer hívták meg egy-egy iskola tanárait és a szülők képviselőit, hogy megmutassák, hogyan készül a mindennapi ebéd. Legutóbb a Kazinczy Ferenc Tagiskola képviselői kaptak betekintést ebbe. A látogatás minden alkalommal a helyi iskolában ért véget, ahol a tapasztalatcsere-látogatás résztvevői közösen kóstolták meg az elkészült ételeket.

Endrei Judit, a bemondólegenda elhozta új könyvét Kazincbarcikára

Dátum: 2025. okt 27. 08:30

A magyar televíziózás legendás alakja, Endrei Judit újra Kazincbarcikára látogatott. Az egykori ikonikus bemondó az Egressy Béni Városi Könyvtár szervezésében tartott közönségtalálkozót, ahol „Szenvedélyem az utazás” című új könyvét mutatta be az érdeklődőknek. A telt házas esemény interaktív beszélgetésre is lehetőséget nyitott. A friss könyv mellett szó esett az emlékezésről, az életút-feldolgozásról és az írónő mindennapjairól is.

Az ALTEO-Therm Fűtőművében keletkezett probléma — vasárnapra helyreállt a távfűtés Kazincbarcikán

Dátum: 2025. okt 26. 13:17

FRISSÍTVE! Az ALTEO-Therm Kft. személyes jelenléttel elindította a Fűtőmű kazánjait, így minden berendezés működik, ami a biztonságos távhőellátáshoz szükséges Kazincbarcikán.

Chrono Classic oldtimer verseny először Kazincbarcikán

Dátum: 2025. okt 25. 14:56

Október 18-án a Chronomoto Timing Team 17. alkalommal rendezte meg a Chrono Classic veteránautós-túrát, amely 2025-ben először Kazincbarcikát is érinthette. Az ország egyik leglátványosabb oldtimer versenyén idén 75 fénylő klasszikus autó és azok szenvedélyes tulajdonosai rajtoltak, hogy megtegyék a mintegy 240 kilométeres távot. Az esemény célja, hogy bemutassa a klasszikus járművek értékeit, egyedi karakterét, és közösségi élményt nyújtson a résztvevőknek.

KolorTV élőben

Programajánló

Tisztelgés - az Izsó Miklós Képzőművészeti Kör kiállítása

Mezey István Művészeti Központ

IV. Dédesi fényparádé és jótékonysági felvonulás

Dédestapolcsány

Legfrissebb galéria

Legfrissebb videók

Facebook

Szurkoljunk