Chrono Classic oldtimer verseny először Kazincbarcikán
Október 18-án a Chronomoto Timing Team 17. alkalommal rendezte meg a Chrono Classic veteránautós-túrát, amely 2025-ben először Kazincbarcikát is érinthette. Az ország egyik leglátványosabb oldtimer versenyén idén 75 fénylő klasszikus autó és azok szenvedélyes tulajdonosai rajtoltak, hogy megtegyék a mintegy 240 kilométeres távot. Az esemény célja, hogy bemutassa a klasszikus járművek értékeit, egyedi karakterét, és közösségi élményt nyújtson a résztvevőknek.
kapcsolódó galéria
Rendezvény dátuma: 2025. október 18.
Chrono Classic barcikai állomás - Mezey I. Művészeti Központ udvara
Idén a Mezey István Művészeti Központ udvara is helyszínt adhatott a karaván egyik megállójának, ahol a csillapíthatatlanul lelkes helyi nagyközönség testközelből csodálhatta meg a legendás és formás autókat. Kazincbarcika lakói idén már két városi rendezvényen bizonyították, tevőlegesen is rajonganak az éltesen szépséges tisztes masinákért.
A nézelődök közötti fiatal Herendovics Kitti szerint sem mindennap ilyesmit látni, csak egy-kettőt néha elvétve az úton, de ritkaságnak számítja őket.
„Elsősorban a régebbi autók érdekelnek. Egy-két igen szép darab is van itt, például a nemrég érkezett piros Porsche — osztotta meg véleményét Herendovics Kitti, aki saját terveibe is bevonta a Kolorline-t. — Egy-kettő nagyon szépet tervezek megrajzolni is közülük, ha már ezt tanultam, megörökíteném őket ilyen módon is.”

Egy másik tűzoltópiros autó sofőrje, Bartók János a tulajdonosi, vezetői oldalba engedett bepillantást.
„Ez egy Volvo P1800-as. Az átlagember is ismerheti, mert annak idején Roger Moore az Angyal című sorozatban egy ilyen autót használt, de az fehér volt, nem piros — hívta fel a figyelmet a versenyző a járműve ikonikusságára. — Ez az autó az első szériából való. Ezt a Volvo jelről lehet látni az oldalán, az első 3000 darabhoz tartozik. Angliában gyártották, ‘93-ig volt Svédországban, utána Ausztriába került és 20 év múlva a családunkhoz.”
A büszke tulajdonos azt is elárulta, hogy neki nagy élmény, hogy a feleségével együtt vehet részt ezen a versenyen, aki navigál, amíg ő vezet. Szóba került a navigátor teljesen más helyzete, akinek bírnia kell, hogy egy kanyargós úton ne legyen rosszul akkor sem, ha végig a vaktérképet nézi és alig pillanthat csak fel.
Egy rendhagyó verseny, amely a sebesség helyett a pontosságról szól
Az idei túra Hatvanból indult, és az egri befutóig a versenyzőknek különböző feladatokat kellett végrehajtaniuk, például pecsételőhelyeket megtalálni, az útvonalon minden pontot érinteni, és egyes etapokat századmásodperc pontossággal megtenni.
„A Chrono Classic az Oldtimer Szuperkupa-sorozat része, amelyet már több mint 20 éve rendeznek Magyarországon — avatott be bennünket történelmükbe Majosházi-Magyar Andrea, a Chrono Classic egyik szervezője. — Elsősorban az a célja, hogy ezeket az autókat guruló múzeumként megmutassuk az érdeklődőknek, a résztvevőknek pedig egy egynapos túrát szervezünk olyan különleges tájakon, ahol talán még sosem jártak, ahova később újra elmehetnek a családjukkal, barátaikkal.”

A szervezőtől megtudtuk az izgalmas számadatokat és futamjellemzőket is: összesen 240 kilométert tettek meg a versenyzők Hatvanból Szilvásvárad és Kazincbarcika érintésével az egri Dobó térig. A 75 különleges jármű 24 különböző típusból került ki. A legidősebb autó egy 1953-as Jaguar volt. A rangidősorban az oldie-kat a youngtimerek követték, gyűjtésre már érdemes, de még nem 30 éves példányok. A legvégén pedig egészen új kocsik is teljesítették záróautókként a futamot, melyek sofőrjei jövőre szeretnének oldtimert venni, de addig is kipróbálják ezt a fajta versenyt. Így a túra ‘53-tól napjainkig mutatta be az autózás történetét.
Mindemellett ez egy olyan oldtimer autós attrakció, amelyen a kollektíva tudatosan kíméli a szeretett járműveit, ezért sehol nem kell gyorsan menni. Ehelyett ügyességi, pontossági szakaszokon kellett megmérettetni magukat az indulóknak. Ahogyan Majosházi-Magyar Andrea fogalmazott, ezen sikerélménye lehet egy 23 lóerős nagy öreg autónak és akár egy 60-as évekbeli több száz lóerős Ford Mustangnak is, mert nem az tesz különbséget, hogy melyik autó milyen erős.
Chrono-kronológia: a Balaton-parttól át a Mátrába és a Bükkbe
A 17 éves Chrono Classic az első néhány évben még Székesfehérvárról indult és vagy Veszprémbe vagy a Balaton környékére futott be. Aztán a társaság kinőtte a balatonlellei központot, és gondolt egy nagyot, hogy mi lenne, ha a magyar tengertől elfordulnának és eljönnének bemutatni a Mátra és a Bükk településeit. Így néhány éve már Eger a befutóközpontjuk, és elmondásuk szerint nagyon örülnek, hogy idén Kazincbarcikát is útba ejthették és „ezt a színes várost” is megmutathatták a résztvevőiknek.
A nevezők azt mesélték, hogy csodás helyeken jártak, olyanokon is, ahol korábban még soha, pedig itt élnek Magyarországon. Volt köztük, aki városunkban is először fordult meg.
Nemzetközi érdeklődés a magyar oldtimerverseny iránt
A 2025-ös megmérettetésen két cseh pilóta-navigátor páros is indult. Majosházi-Magyar Andrea úgy látja, hogy az osztrák-cseh párosok szeretik a jó színvonalú versenyeket, ahogyan a magyar indulók is járnak külföldre, ahol gyakran dobogós helyezéseket érnek el.
A nagy találkozókra jelentős részben megszokott baráti társaságok érkeznek, de minden alkalommal vannak újak is. Az idei újoncok a szemtanúk állítása szerint mosolyogva indultak.
Muzeális értékek mozgásban
A Chrono Classic túra minden ősszel színesíti Magyarország autósport életét, ahol a múlt ikonikus járművei nemcsak kiállítási tárgyként, hanem működő „guruló múzeumként” járják be az ország új és új városait. A sikeres befutók mikrofonban bemutathatják az autójuk típusát, személyes történetüket vele és egyesével beavathatják a nézőket-hallgatókat az oldtimertartás és -versenyzés kulisszatitkaiba. Ez az esemény a közreműködő jó közösség és a szemlélődők számára egyaránt izgalmas elfoglaltság, a veterán autók veterán sofőrjeitől a minden márkát felismerő rajongó gyermekig, akár kulturális családi programként is.

















