„Minden időmet a matematika tölti ki”
Az interjú készítője harmadik alkalommal találkozik Gáspár Attilával matematikai és informatikai tanulmányai során elért nagyszerű eredményei kapcsán. A jelenlegi beszélgetés apropója a 28. IMC-verseny, melyet egyetemisták számára rendeznek minden évben a bulgáriai Blagoevgrádban. Attila 5 kontinens, 51 ország, 160 egyeteméről, az 590 versenyző közül első helyezést ért el. Szeretném megjegyezni, hogy első nemzetközi versenyén való részvételének előkészítésében még korábbi munkakörömből adódóan részt vettem, ahol általános iskolásként kiválóan helytállt Dimitrovgrádban.
A városlakók kedvéért, a teljesség igénye nélkül, idézzük fel milyen eredményeket értél el matematikából és informatikából 2018-ig tanulmányaid során.
Általános és középiskolás éveim alatt közel 60 versenyen vettem részt, ahol számtalan dobogós helyezést értem el, melynek több mint a fele első helyezés volt. A teljesség igénye nélkül a legjelentősebbek: Nemzetközi Matematikai és Informatikai Diákolimpiai aranyérmeim száma 3, ezüstérmet 2 alkalommal szereztem. A legsikeresebb 2017-ben voltam, amikor matematikából és informatikából is aranyérmes lettem.
Nagyon szimpatikus számomra, hogy az interjúban utalsz az Ádám Jenő Tagiskolában és a Földes Ferenc Gimnáziumban folytatott matematikai és informatikai tanulmányaidra, eredményeidre és tanáraidra. Kik vezettek be a matematika rejtelmeibe, kikre emlékszel szívesen?
Az Ádám Jenő Tagiskolában Szentgyörgyi Veronika és Molnár Anna tanárnők tanítottak és készítettek fel a versenyekre külön foglalkozásokon, melynek következtében hamar elsajátítottam az általános iskolai matematika tananyagot. A Földes Ferenc Gimnázium 6 évfolyamos képzésére, speciális matematika tagozatára nyertem felvételt, ahol a legtöbbet Győry Ákos tanár úrnak köszönhetek, informatikából pedig Csató Endre tanár úr mentorált. A tehetséggondozó szakkörben, felkészítő táborokban sok kiváló tanártól tanulhattam.
Úgy gondolom jó ajánlólevél volt az egyetemi felvételnél az 5 diákolimpiai érem (3 arany, 2 ezüst). Legutóbbi beszélgetésünk során továbbtanulási terveid között Cambridge vagy az ELTE szerepelt. Az ELTE mellett döntöttél. Nem bántad meg?
Természetesen a versenyeredmények valamilyen szinten elősegítették a felvételemet, de a két emelt szintű érettségi is kellett ahhoz, hogy magas pontszámom legyen. Úgy vélem, helyesen döntöttünk a szüleimmel, amikor a hazai egyetemet választottuk, ugyanis az angol tudásomat nem éreztem megfelelőnek a kinti tanulmányokhoz. Nem mellesleg a Brexit és a pandémia nehezítette volna a kint tartózkodásomat és a családdal való kapcsolattartást. Megtaláltam itthon is a számításomat, szakmailag nagyon jól felkészült tanárok tanítanak, valamint előre haladásomat segíti, hogy felvételt nyertem a Bólyai Kollégiumba.
A nemzetközi matematika versenyeken elég az egyetemen megszerzett ismeretanyag, vagy határ a „csillagos ég”? A középiskolás évek alatt bevett gyakorlat volt, hogy speciális felkészítő foglalkozásokon, szakkörökben edzőtáborokban vettél részt. Ez folytatódott az egyetemen is?
Az egyetemen, különféle szemináriumokon veszek részt, ami fejleszti a tudásomat, A versenyeken alapvetően elegendő az egyetemi tananyag, de fontos szerepe van a gondolkodásnak. Meg kell találni a megfelelő módszert, tételt, amely megkönnyíti a megoldást. Egyetemi tanulmányaim során 2 alkalommal vettem részt a Schweitzer Miklós Matematikai Emlékversenyen, melynek érdekessége, hogy 10 nap alatt, 10 feladatot kell megoldani. Általában az őszi szünetben szervezik. Ez az egyik legjelentősebb hazai verseny, melyen 2019-ben II. helyezést értem el, (ebben az évben első helyezést nem adtak ki) 2020-ban pedig első helyezett lettem. Az ilyen jellegű megmérettetésen, válogatóversenyeken is sokat lehet fejlődni.
A 2021. évi blagoevgrádi verseny online zajlott. Mit jelentett az ellenőrzött körülmény? Milyen jellegű feladatokat kellett megoldani? Volt-e közötte olyan, amelyik megizzasztott, illetve kifogott rajtad?
Az ELTE előadótermében versenyzett a két öt fős magyar csapat. A verseny tisztaságát a csapatvezető felügyelte. Válogatóversenyen választották ki a csapat tagjait. Maga a verseny kétnapos volt, naponta 4-4 óra állt rendelkezésre a feladatok megoldására, melyek között voltak könnyebbek: lineáris algebra, csoportelmélet, elemi valószínűségszámítás; nehezebbek: analízis - ezt összesen hárman oldották meg - köztük én is - kombinatorika, melyet csak ketten tudtak megoldani. Sajnos ez rajtam is kifogott.
Középiskolás korodban az informatika területén is nagyszerű eredményeket értél el. Ilyen jellegű tanulmányokat folytatsz-e?
Sajnos a matematikai stúdiumok mellett nincs időm informatikával foglalkozni. Egyetemistaként egy középiskolások számára szervezett közép-európai informatikai diákolimpián (CEOI) a Tudományos Bizottság tagja voltam. Kaptam felkérést középiskolai OKTV feladatainak tesztelésére is.
A matematikusok sok ember számára kicsit „furcsa lények” különösen, ha ilyen szinten művelik, mint te. Van élet a matematikán túl? Mit jelent számodra az egyetemi lét Budapesten? Egyáltalán van szabadidőd?
Az utolsó másfél év a COVID miatt a matematika szakon online zajlott, ami azt jelenti itthon tanultam. Ennek voltak nehézségei és előnyei is. Ennek ellenére szabadidőm, mint olyan nem létezik, nem is hiányzik. Minden időmet a matematika tölti ki. Az egyetemen a hároméves képzést az idén fejeztem be, több időt kellett fordítanom a szakdolgozatom írására, melynek címe: p-adikus Lie csoportok. Konzulens tanárom precíz, gondosan felépített munkának minősítette. (Kedves olvasók! Engedjék meg, hogy megosszam önökkel, a cím hallatán a toll is megállt a kezemben, ugyanis én a matematikai ismeretszerzésemet a gimnáziumban a párhuzamos szelők tételénél feladtam. Be kell vallanom Attila is feladta, - arcomat látva - hogy hosszabban belemenjünk a téma kifejtésébe. a szerk.)
Milyen terveid vannak az elkövetkező évekre?
Folytatom tanulmányaimat az ELTE elméleti matematika szakán. A két év alatt 120 kreditet kell teljesítenem, 100 tantárgy közül választhatok szabadon. Hosszú távú terveim között szerepel a doktori iskola elvégzése.