Biztonságos közlekedés már gyermekkorban is
Ma Magyarországon a 14 évnél fiatalabb gyermekek közlekedésre nevelése még gyermekcipőben jár. Tekintettel arra, hogy a közúti közlekedés – függetlenül a közlekedő személy életkorától – szerves részét képezi mindannyiunk mindennapi életének, kiemelten fontos és halaszthatatlanul hiánypótló, hogy a gyermekek közlekedésre nevelése a lehető legkorábban elkezdődjön, és folyamatosan haladjon.
A cél az, hogy a 14 évnél fiatalabb gyermekek – amely alapvetően az általános iskolai képzés végéig bezárólag értelmezendő gyermekeket jelenti – az életkoruknak megfelelő szinten és formában szerezzék meg a gyalogos és kerékpáros közlekedés témaköreivel kapcsolatos ismereteket és normákat. A gyermekeknek meg kell tapasztalniuk, hogy szabályok (normák) nélkül nincs működőképes közlekedés, működő közösség, ezért a szabályokat (normákat) ismerni, azokat alkalmazni, azokhoz alkalmazkodni kell.
Nagyon fontos e tekintetben az is, hogy a felnőtteket, a szülőket is alkalmassá kell tenni arra, hogy gyermekeiknek át tudják adni a szükséges ismereteket. Emellett rendkívül lényeges a példamutatás is. Nagyon nehéz úgy eredményt elérni, hogy a foglalkozás után a gyermek a szüleitől nem a biztonságos közlekedésre vonatkozó magatartást látja. A gyermek mindig utánozza a felnőtteket, követi a példájukat, függetlenül attól, hogy a példa követendő vagy sem.
A közlekedési ismeretek bővítése érdekében a Kazincbarcikai Rendőrkapitányságon egy internetes vetélkedőt indítottak az általános iskolák részére. Hatéves kortól lehet kezdeni azt a közlekedési oktatást, amelynek célja az önálló gyalogos közlekedésre felkészítés. 4 korosztályban, 4 fős csapatokkal versenyeznek a gyerekek. 6 fordulós a vetélkedő, minden hónapban kapnak a csapatok egy új feladatsort. Közel egy hónapjuk van a feladatok megoldására. Elsősorban közlekedéssel kapcsolatos feladatokat készítettek, amiből a gyermekek megtanulják, hol szabad gyalogosként közlekedni, hogyan kell átkelni az úttesten, mit jelentenek a forgalomirányító lámpa színei, hol és hogyan lehet kerékpárral közlekedni, és még sorolhatnánk a rengeteg tanulnivalót. De helyet kaptak az elsősegéllyel, tűzvédelemmel, és egyéb a rendőrséghez, bűnmegelőzéshez, prevencióhoz kapcsolódó feladatok is.
A feladatokat úgy készítették el, hogy a gyermekek számára élményt nyújtson a megoldások keresése, ugyanakkor sokat is tanulhassanak belőle. Azért is hosszú távú, 6 fordulós a vetélkedő, hogy folyamatosan ott lehessenek a mindennapjaikban. Folyamatosság nélkül nem érhetnek igazán célt. A feladatok megoldása nem feltétlenül iskolában történhet, a gyermekek haza is vihetik, így a szüleikkel, testvéreikkel együtt is dolgozhatnak a megoldáson.
Ez a vetélkedő egy komplex bűnmegelőzési program, a FOGDA elnevezésű projekt egyik része. Februárban indul el a FOGDA különböző előadássorozatokkal. Több témában is tartanak majd előadásokat, mind a régi fogdán, mind a kialakított előadótermükben, valamint létrehoztak egy „szabaduló” szobát, ahol az előadások után minden gyerek kipróbálhatja tudását. Egyéb meglepetések is várják majd a hozzájuk látogató gyerekcsoportokat. A FOGDA program keretén belül folyamatosak lesznek az előadások, egész évben várják majd a diákokat és pedagógusaikat.
A programunk kabalaállata KAREK a macska, akit az internetes vetélkedőben részt vevő csapatok már ismernek, de szeretnék, ha minél több gyermek és felnőtt is megismerné.
Forrás: Kazincbarcikai Rendőrkapitányság