Otthon készülnek az érettségire
Az érettségire felkészülni alap esetben is hatalmas feladat, ám a digitális oktatás bevezetése még inkább bonyolította a diákok helyzetét, hiszen éppen „hajrában” vannak. Ráadásul bizonytalan az is, mikor és hogyan fogják megtartani az érettségiket.
Kíváncsiak voltunk, hogy hogyan élik meg mindezt maguk az érintettek. Mennyire nehezíti meg a felkészülésüket, hogy az érettségi hajrájában otthonról kell készülni?
– Eleinte úgy gondoltam sokkal könnyebb lesz, mivel nem kell 3 óráig az iskolapadban ülnünk, így lesz időnk készülni. Viszont az online tanítás miatt több pedagógus is azt hiszi, sok időnk van és rengeteg órai munkával/beadandókkal terhelnek minket, ami azt eredményezi, hogy reggeltől akár este 7-ig a gép előtt ülünk. Ha ezeket csökkentenénk több időnk lenne foglalkozni az érettségivel, és ha elakadnánk az internet a segítségünkre van – árulta el véleményét Török Dóra, aki hozzátette, hogy elég negatívan látja a helyzetet.
– Természetesen jó lenne, ha jelen lennének a szaktanárok, de persze csak olyanok, akik értének is hozzá. Szerintem több iskolatársam nevében mondhatom, hogy minimum a tanárok 50%-a nem képes átadni a tudást és a tananyagot, így ezzel a „segítséggel” nem vagyunk előrébb. Akik becsületesen készültek vagy jó képességekkel vannak megáldva könnyen boldogulnak egyedül, akik viszont nem, tőlük nyugodtan merjenek segítséget kérni – mondta Dóra, aki bevallotta, hogy a kialakult helyzet miatt a szakmai/gyakorlati tantárgyak megértése nehezebbé vált számára, amit szerinte segítség nélkül szinte lehetetlen megérteni és elsajátítani. Viszont rengeteg segítséget kap azoktól az osztálytársaitól, akiknek ezen tantárgyak megértése könnyebben megy, így úgy érzi semmivel nincs lemaradva tőlük.
Hasonló nehézségekbe ütközött Réthy Liliána is, aki osztálytársai véleményét foglalta össze.
– Talán minden érettségire készülő diáktársam egyetértene velem, ha azt mondom, hogy nagyon megnehezíti ez a helyzet. A digitális oktatás kezdete óta nincs olyan hozzáértő személy, aki elmagyarázza az anyagot, nincs kitől kérdezni. Tanáraink lelkesek és segítőkészek, ám mint mindenkinek, nekik is új a rendszer. Webináriumok keretein belül ugyan bekapcsolódunk a tanárokkal folytatott eszmecserékbe, azonban egyénenként nincs lehetőség egy-egy téma vagy probléma részletesebb megvitatására. Saját magunknak kell beosztani a napi teendőnket, mérlegelve azok listáját, hogy minden tárgyra jusson elegendő idő. A digitális oktatás többször annyi időbe telik, mint amennyit az iskolában eltöltünk. Így nem ritka, hogy reggeltől, késő estig a gép előtt ülve próbáljuk megoldani feladatainkat, és elsajátítani az aznap kiadott tananyagokat – mesélte el Liliána.
Egységesnek tűnik az az álláspont, hogy bizony a személyes szaktanári támogatás mindannyiuknak nagyon hiányzik.
– Nagy segítség lenne, ha egy olyan személy magyarázná el a dolgokat, akinek teljes rálátása van az anyagra, és megfelelő szakmai tudással azt át is tudja adni. Egy átlagos szülő valljuk be, nem képes helyettesíteni a szaktanárt. Nem minden szülő mozog otthonosan az idegen nyelvek, a programozás, az elektrotechnika vagy éppen az összetett gazdasági kérdések területén. Persze igyekeznek mindenben segíteni a gyermeküket, de nem mindenkinek van ideje és energiája az otthoni „tanításra”. Persze előnyt élvez, aki eddig is lelkiismeretesen tanult, ám ez nem vonzza magával azt, hogy otthon is eredményes lesz. A jó szervezőképesség és a fegyelmezettség a legfontosabb feltétel ahhoz, hogy ne essünk ki az eddigi tanulási ritmusunkból. A diákok többsége még az eddig átvett anyagokat sem tudja biztosan, aki mégis, az azonban képtelen lesz egyedül bepótolni a hiányos részeket – részletezte a végzős diáklány, aki személyes tapasztalatait is megosztotta velünk:
– Mivel már előre tudtam, hogy emelt szinten szeretnék közgazdasági ismeretekből érettségit tenni, így eddig is nagy hangsúlyt fektettem a felkészülésre, melyhez tanáraim rengeteg segítséget nyújtottak. Most azonban magamra utalva, kicsit nehezebb utánajárni a felmerülő kérdéseimnek, hiszen hiába az internet, a tanárok sokkal inkább értenek a nyelvünkön, így az általuk elmagyarázott összefüggéseket is hamarabb sajátítjuk el.
Szikora Dániel kameránk előtt osztotta meg nézeteit a témában.
Lesz érettségi?
Az operatív törzs csütörtöki bejelentései között szerepelt az a javaslat, hogy ne legyen szóbeli érettségi. Maruzsa Zoltán EMMI, köznevelési államtitkár az oktatási akciócsoportnak a kormány elé terjesztett javaslatait mondta el:
– Az érettségit úgy kell megszervezni, hogy megfeleljen az emberek elvárásainak, a járványügyi helyzetnek és a felsőoktatási felvételiknek. Van ország, ahol nem szerveznek most érettségit és megajánlott jegyeket kapnak a diákok, az évközi jegyeik alapján. Van, ahol rövidítik a vizsgákat. Az EU országainak egy része még nem döntötte el, mi történjen. Magyarországon az érettségi a felvételi része, így külön felvételit kellene szervezni, ha az érettségi elmaradna.
Törölni kell az előrehozott érettségiket és az érettségi megszerzése előtti szintemelő vizsgákat is. Megnyitják az érettségi jelentkezések digitális felületét, így visszaléphet, aki nem felvételizik az idén, tehát halaszthatja egy évvel az érettségit. A befizetett vizsgadíjakat – akinek fizetni kellett – az állam visszatéríti.
Akik szeretnének érettségizni, azoknak a legkevesebb kontaktussal járó érettségit kell szervezni. A javaslat, hogy csak írásbeli érettségi vizsga legyen, a szóbelik és a gyakorlati vizsgák – egyes speciális eseteket kivéve – elmaradnak. Akiket sajátos nevelési igény miatt felmentettek az írásbeli alól, vagy eleve csak szóbeli vizsgájuk lenne, szóbelizhetnek: ez 4500 szóbeli vizsga lenne, 320 ezer helyett. Az érettségi alatt egy teremben csak 10 fő lehet. Ha csak írásbeli vizsga lesz, az 14 nap alatt megoldható.
Előrehozni nem akarják és túl sokat tolni sem az érettségit, ezért május-júniusi érettségire készülnek, alapesetben május 4-én szeretnék megtartani az írásbeliket. A kormány jövő hét szerdán dönt majd erről a kérdésről.