Lerakták a 26-os számú főút Sajószentpétert és Berentét elkerülő szakaszának alapkövét
Demeter Zoltán országgyűlési képviselő, Juhász Zoltán László, a NIF Zrt. útfejlesztési igazgató-helyettese, Szitka Péter Kazincbarcika polgármestere, dr. Faragó Péter Sajószentpéter polgármestere, Molnár Oszkár Edelény polgármestere és Nyeste József Berente polgármestere közösen rakták le a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. szakmai programján belül a sok éve várt, folyamatosan elhúzódó 26-os számú főút Sajószentpéter – Berente elkerülő szakaszának alapkövét június 29-én.
kapcsolódó galéria
– A régió életében mérföldkőnek számít, hogy végre, a hosszú évtizede tartó ígérgetések kora lezárult, és lerakjuk az elkerülő út alapkövét. Nagyon fontos feladatomnak tartottam az elmúlt években, hogy ez az építkezés megvalósuljon, és a 26-os úton a forgalom csökkenjen, ezáltal az érintett települések – Sajószentpéter és Kazincbarcika – zaj- és porterheltsége is jelentősen javuljon. Az infrastruktúra javulásával pedig a hosszú távú célunk is megvalósuljon: minél több befektető érkezzen a térségbe, ezzel munkalehetőséget biztosítva az itt élő embereknek. Ahhoz, hogy mindez megvalósuljon, hatalmas összefogásra volt szükség. Köszönetet fejezem ki a Magyar Államnak, a tervezőknek, a hatóságoknak, az érintett települések önkormányzatainak, és külön köszönet Szitka Péter polgármesternek, hogy Kazincbarcika Város Önkormányzata jelentős forrás biztosításával hozzájárult a kazincbarcikai szakasz becsatlakozásának tervezéséhez – mondta el köszöntő beszédében Demeter Zoltán országgyűlési képviselő.
Képünkön balról: Molnár Oszkár Edelény polgármestere, dr. Faragó Péter Sajószentpéter polgármestere, Demeter Zoltán országgyűlési képviselő, Juhász Zoltán László, a NIF Zrt. útfejlesztési igazgató-helyettese, Szitka Péter Kazincbarcika polgármestere és Nyeste József Berente polgármestere
Fotók: Bartók Bence
– A kazincbarcikaiak is nagyon-nagyon sokat járnak ezen az úton, így nap mint nap tapasztalhatják azokat a forgalmi dugókat, amik kialakulnak. A város, illetve a térség szempontjából nagy jelentősége van, hogy 20-30 év után talán pont került ennek a beruházásnak a végére. Úgy gondolom, hogy egy ilyen jellegű összefogás, ami a térségi szereplőket, Demeter Zoltán országgyűlési képviselőt, a polgármestereket, a különböző hatóságokat jellemezte az elmúlt 2-3 évben, kuriózum. Mindenki félre tudta tenni a kisebb nagyobb ellentéteit, és ebben a dologban így, vállvetve, együtt dolgozva mindenki azt szorgalmazta, hogy ez megvalósuljon. A beruházással a térség egyik régóta fennálló, óriási problémája fog megoldódni, hiszen biztonságosabb lesz a közlekedés, és remélhetőleg a levegő minősége is javul majd. Fontos, hogy a jövőben képviselő úr – akinek a városvezetés ezúton is köszönetet mond azért, hogy elkezdődhet a hosszú évek óta várt építkezés – támogassa azt, hogy minél hamarabb kibővüljön négysávosra az útszakasz és egészen Ózdig biztosítsa a könnyebb közlekedést – nyilatkozta Szitka Péter polgármester, aki hozzátette, hogy a nagyjából két és fél éves kivitelezési időszakhoz óriási mértékű tolerancia kell majd az itt élők részéről, hiszen az ilyen jellegű munkálatok mindig kisebb nagyobb fennakadásokkal járnak.
– Sok minden befolyásolta eddig a projekt életét. A 2010-es árvízi védekezés, és az abban szerzett tapasztalatok jelentősen hozzájárultak ahhoz, hogy mindenki felismerte, ahhoz, hogy az elkerülő út betöltse a célját, a Sajó árvízvédelmében is szerepet kell játszani, emiatt pedig a terveket át kellett dolgozni. Ez hosszas előkészítő munkát igényelt, területszerzéseket, pótterületszerzéseket is figyelembe kellett venni, ráadásul mindenképpen megemlítendő a projekt összetett műszaki tartalma is. Igaz, hogy csak 10-10,6 km maga az elkerülő út, de 8 hídműtárgy és épül, ami nagyon kirívó egy ilyen elkerülő útnál. Ezek tervezése is időt vett igénybe, úgyhogy összességében ez mind hozzájárult ahhoz, hogy végre, most már itt állhatunk és ez a kivitelezési munka el tudott indulni – árulta el Juhász Zoltán László, a NIF Zrt. útfejlesztési igazgató-helyettese.
A teljes projekt több, mint nettó 35 milliárd forintba kerül, ami a 10,6 km-es új elkerülő útból, 1,8 km hosszan a 26-os út a megújításából – amiből 900 m az a meglévő nyomvonal teljes mértékű rendbetétele és 900 méternyi új szakasz építése a 26-os úthoz közelebbi részen –, valamint két vasúti, külön szintű kereszteződésből áll. Az építkezés keretében az egyik elkerülő szakaszon, és a múcsonyi bekötő úton nagyon jelentős a töltésépítési munka, több mint 1,5 millió köbméternyi töltésanyagot kell beépíteni a beruházása során.
– Ha megnézzük azt a forgalmi terhelést, ami jelenleg itt a térséget és Sajószentpétert érinti, az napi 18 000 jármű, amiből 1200 – 1500 között van átlagosan a napi tehergépjármű forgalom – a buszokat is ideértve –, melynek jelentős része, ha ez az út megépül el fogja kerülni a település belterületi szakaszait, és úgy fogja elérni az úticélját – tette hozzá a szakember.
A kétszer egy sávos, közel 11 km hosszú útszakaszon egy vasút feletti közúti átjáró és két körforgalom is épül majd. A projekt várhatóan 2023 nyarán zárul. Három konzorcium a napokban már megkezdte a kivitelezési munkálatokat. Jelenleg a bozótirtást végzik a szakemberek a nyomvonal mentén.