Nem mindegy, hogy elektromos vagy segédmotoros a kerékpár
A kazincbarcikai kerékpárutakon is egyre több elektromos kerékpárral találkozhatunk, főként az idősebb korosztály használja előszeretettel a hajtást segítő megoldást. Fontos azonban felhívni arra a figyelmet, hogy vásárlásnál mindenképpen győződjünk meg róla, hogy elektromos vagy segédmotoros biciklit néztünk ki magunknak, mert a két esetben mások a rájuk vonatkozó KRESZ-szabályok.
Az elektromos kerékpárok és kerékpárok elhatárolása során elsődlegesen a KRESZ fogalomrendszeréből kell kiindulni. A kerékpár olyan, legalább kétkerekű jármű, amelyet emberi erő hajt, és ezt legfeljebb 300 W teljesítményű motor segíti. Ezen a kerékpárt nem hajtó személy is szállítható erre alkalmas ülésen., és utánfutó vontatására alkalmas berendezés is elhelyezhető. A definíció meghatározó kulcsszava a motoros hajtással kapcsolatban a „segíti” kifejezés. Mindez azt jelenti, hogy kerékpár esetén a motor az emberi erő által történő hajtást nem képes kiváltani, helyettesíteni, mindössze plusz erőt ad a hajtáshoz, rásegít.
Elektromos kerékpárokon belül három kategória különíthető el:
-
Pedelec: kizárólag a hajtás rásegítésében vesz részt a motor, csak pedálozás esetén kapcsol be. A rásegítés csakis 25 km/h-ig megengedett.
-
S-Pedelec: A pedelec kerékpárhoz képest a különbség az, hogy a motor teljesítménye nincs korlátokhoz kötve, a motor rásegítése 45 km/h-ig történhet, e sebesség felett a motornak ki kell kapcsolnia. Ennek értelmében, ehhez a kerékpárhoz – a későbbiekben részletezettek alapján – már vezetői engedély felelősségbiztosítás és közlekedés során bukósisak használatra szükséges.
-
E-bike: Gombnyomásra vagy „gázkarra” történő önálló – emberi erő nélküli – haladásra is képes „kerékpár”, amit elektromos motorszerkezet hajt meg. E járművek segédmotoros kerékpárnak minősülnek. Azok az elektromos járművek, amelyeket elektromos motor önállóan is képes hajtani, illetve rásegítő motor esetén a motor teljesítménye nagyobb, mint 300 W és/vagy a motoros rásegítés 25 km/h felett nem kapcsol ki automatikusan a KRESZ fogalomrendszere alapján nem minősülnek a „kerékpárnak”, a segédmotoros kerékpárok járműkategóriába tartoznak.
A 25 km/h-tól kisebb vagy azzal megegyező segédmotoros kerékpárok vezetői engedély nélkül; a 25 km/h-t meghaladó tervezési sebességűek pedig csak vezetői engedéllyel vezethetőek.
Amennyiben a kerékpár műszaki paraméterei alapján segédmotoros kerékpárnak minősül, akkor az arra alábbi műszaki követelmények vonatkoznak:
-
fel kell szerelni tompított fényszóróval, melynek legalább 15 W teljesítményűnek kell lennie,
-
vonószerkezet nem szerelhető fel, így azzal vontatni sem szabad,
-
a jármű üzembentartójának érvényes gépjárműfelelősségbiztosítással kell, rendelkeznie,
-
a vezetőnek - vezetés közben becsatolt bukósisakot kell viselnie,
-
tilos lakott területen a kerékpársávon közlekednie,
-
tilos utast szállítani és utánfutót kapcsolni hozzá.
A rendőrség fokozottan ellenőrzi a fenti szabályok betartását, és azok be nem tartásáért pénzbüntetést róhat ki.
Forrás: Kazincbarcikai Rendőrkapitányság