https://kolorline.hu/Logopédiai ellátás a pedagógiai szakszolgálatnál

Logopédiai ellátás a pedagógiai szakszolgálatnál

Szerző:

Kolorline szerkesztőség

Publikálva:

Utolsó frissítés:

Kategória:

Kazincbarcika

A megyei Pedagógiai Szakszolgálat Kazincbarcikai Tagintézménye és Sajószentpéteri Telephelye bemutatkozó sorozatának hetedik részében a logopédiai ellátásról olvashatnak.

„A logopédus gyógypedagógus, aki a beszédben akadályozott gyermekek és felnőttek ellátására képesített. Tevékenységének része az egyes logopédiai kórformák vizsgálata, azok típusától, súlyosságától, halmozottságától függően, a társtudományok szakembereinek bevonásával a megelőzés, a korai fejlesztés, illetve a kezelés és az utógondozás.” (Vassné, 2001).

Ezen átfogó és tényszerű meghatározásból látható, hogy minden, ami a kommunikációval összefügg, a logopédus hatáskörébe tartozik.

Intézményünk logopédusait a következő problémákkal kapcsolatban kereshetik:

  • Nyelvi késés (megkésett beszédfejlődés): ha nem indul meg időben a beszéd.

  • Nyelvi zavar: ha a nyelvfejlődés nem a tipikus módon történik, hanem eltér attól.

  • Artikulációs zavar: a beszédhangok tipikustól eltérő ejtése.

  • Beszédészlelés és beszédértési nehézségek: egyes hangok közötti különbségek vagy azonosságok nem észlelése (ami nem hallásproblémából adódik), valamint összetett(ebb) információk megértési problémából adódó nehézsége.

  • Diszfónia: hangképzési rendellenesség kezelése (rekedt, fátyolos hang, hangszalagcsomó, stb.) – legtöbb esetben orvosi javaslatra

  • Beszédfolyamatossági zavarok (dadogás, hadarás).

A logopédiai terápia:

A logopédiai terápiás folyamat megtervezéséhez minden esetben szükség van egy előzetes állapot-megismerésre (beszéd- és nyelvi fejlettség szűrése, illetve logopédiai vizsgálat), ezt bizonyos életkorokban jogszabály írja elő (15/2013. EMMI rendelet (II.26.), módosítása: 53/2016. (XII.29)):
25. § (3) A logopédiai ellátás keretében el kell végezni a harmadik és ötödik életévüket betöltött gyermekek beszéd- és nyelvi fejlettségének szűrését. A hároméves kori logopédiai szűrés a nyelvi fejlettségre (receptív és expresszív nyelv), az ötéves kori szűrés elsősorban a beszédartikulációra, illetve az írott nyelvi (írás és olvasás) készültségre irányul. A szűrés eredménye alapján szükség szerint el kell végezni a gyermek további logopédiai vizsgálatát, illetve kezdeményezni kell további gyógypedagógiai, pszichológiai, orvosi vizsgálatokat.
Az 5 éves kori szűrésként említett állapot-megismerésen azok a gyermekek vesznek részt, akik betöltötték az 5. életévüket és még nem kezdték meg az iskolai tanulmányaikat.
Célja elsősorban az artikulációs problémák (beszédhibák) kiszűrése, valamint az írás és olvasás elsajátításához szükséges részképességek állapotának felmérése. A szűrések az óvodában, egyéni vizsgálati helyzetben valósulnak meg, a logopédusok személyes találkozás során, előre összeállított szűrőeljárás alapján végzik el.
A 3 évesek szűrése szintén csak az óvodai ellátásban résztvevőket érinti, viszont a logopédus és a gyermek személyes találkozása nélkül valósul meg. Az óvodákba kiküldött, szülők által kitöltendő kérdőív kiértékelése után állapítják meg a szakemberek, hogy mely gyermekek számára szükséges további személyes jelenlétű vizsgálat, illetve terápiás foglalkozás, tanácsadás. Míg az 5 évesek szűrése a beszéd alaki helyességére, az artikulációs problémákra és az írás-olvasás elsajátításához szükséges képességekre fókuszált, addig a 3 éveseké azt vizsgálja, hogy a gyermek beszéde tartalmilag megfelel-e az életkora alapján elvártnak.
A szűrések eredményének függvényében szervezik meg a logopédusok a gyermekek további ellátását, illetve amennyiben szükségesnek érzik, javasolhatnak kiegészítő vizsgálatokat is (pedagógiai, pszichológiai, szakorvosi vizsgálat). Erről az óvoda és a szülők minden esetben írásos szakvéleményt kapnak, melynek aláírásával elfogadják az abban leírtakat és hozzájárulnak ahhoz, hogy gyermekük terápiás ellátásban részesüljön.
Az ellátás a városi óvodák, illetve létszámtól függően a vidéki óvodák esetében is az óvodákban, egyéb esetben és iskolásoknál ambuláns keretek között, tehát pedagógiai szakszolgálatunk intézményében, előre egyeztetett időpontokban valósul meg. A terápiák heti rendszerességgel, 45 perces foglalkozások keretében történnek. A foglalkozások a szakemberhiány következtében többnyire kiscsoportos formában (3-4 gyermek részvételével) valósulnak meg.
Idén a nagycsoportos vagy alsó tagozatos dadogó gyermekek számára tervezünk egy csoportot indítani (elegendő jelentkező esetén). A csoportban játékos, mozgásos, zenés tevékenységekkel, kézügyességet is igénybe vevő feladatokkal fejlesztjük a kicsiket, hogy önbizalmuk növekedjen, beszédtüneteik javuljanak. Itt logopédus és pszichológus szakember együtt foglalkozik a gyermekekkel, a szülőket pedig szükség esetén nevelési tanácsokkal látjuk el.

logopédia

Mivel a szülők gyermekeik elsődleges ismerői, így a logopédiai terápia hatékonyságát nagymértékben befolyásolja a velük kialakított harmónikus kapcsolat. Fontos, hogy a terápiás folyamat csak a beleegyezésükkel valósulhat meg, illetve a későbbi terápiás ellátás során is elengedhetetlen fontossággal bír a rendszeres otthoni gyakorlás, amit terápiás szerződés formájában írásban is rögzítünk.

Logopédusok munkacsoportja

Említést kell tennünk továbbá egy olyan alkalomról, pontosabban egy egész hétről, amikor az eddigiekben bemutatott szakterületeket a Kedves Szülők, Kollégák, Érdeklődők saját maguk megtapasztalhatják: a Nyílt szakszolgálati hét alkalmával.
Ekkor egy egész héten keresztül megnyitjuk intézményünk kapuit, és előzetes bejelentkezés után (a fejlesztő helyiségeink befogadó képességének végessége miatt szükséges) vendégül látjuk az érdeklődőket. A jövő héten megjelenő utolsó írásunkban erről számolunk majd be, tartsanak akkor is velünk!  

                                                                                              

További híreink

BMX és Roller Jam a KolorPlatzon: Extrém sport, közösség, élmény!

Dátum: 2025. jún 27. 19:13

Június végén ismét felpezsdült a KolorPlatz, amikor 16 lelkes résztvevő vette birtokba a pályát a leglátványosabb BMX- és rollertrükkök bemutatására. A nemcsak a sportágak szerelmeseinek szóló rendezvény minden korosztálynak izgalmas programokat kínált. A legfiatalabb induló mindössze 7 éves volt, ami jól mutatja, hogy az extrém sportok már a legkisebbeket is magukkal ragadják.

Ivókutak és árnyékos pihenők — komfortos játszóterek Kazincbarcikán

Dátum: 2025. jún 27. 09:00

Kazincbarcika városvezetése évek óta kiemelt figyelmet fordít a közterek fejlesztésére, különösen a kisgyerekes családok kényelmére és biztonságára. A nyári hőségben különösen fontos a friss ivóvíz elérhetősége, ezért a város több pontján ivókutakat telepítettek, amelyek nemcsak a játszótereken, hanem más közterületeken is biztosítják a felfrissülés lehetőségét. Ezért is volt meglepetés, amikor május végén a Városvédők előálltak ezzel az „ötlettel”, amiről azonnal kiderült, hogy Kazincbarcika városa már megvalósította, és folyamatosan bővíti az ivókutak sorát.

„Hókuszpókusz, avagy a mindennapok csodái” – tehetséggondozó program zárult a Dózsában

Dátum: 2025. jún 26. 15:00

Ünnepélyes zárprogrammal ért véget a Dózsa György Tagiskola: „Hókuszpókusz, avagy a mindennapok csodái” elnevezésű komplex tehetséggondozó programja. Az eseményen a tanulók projektmunkáiból kiállítás is nyílt, amely a tehetséggondozás eredményeit mutatta be a szülők, a pedagógusok és a helyi közösség számára.

Szuper sportoló versenyt tartott a Kazinczy Ferenc Tagiskola

Dátum: 2025. jún 26. 08:00

Már dicső hagyománynak áldozott a Kazinczy Ferenc Tagiskola az éves Szuper sportoló verseny 2025-ös megrendezésével. A kifejezetten az iskola tehetséges sportolóit felvonultató és köztük a legügyesebbet kereső sportprogram az eredményes tanév utolsó büszke sporteseménye volt.

KolorTV élőben

Programajánló

Legfrissebb galéria

Legfrissebb videók

Facebook

Szurkoljunk