Logopédiai ellátás a pedagógiai szakszolgálatnál
A megyei Pedagógiai Szakszolgálat Kazincbarcikai Tagintézménye és Sajószentpéteri Telephelye bemutatkozó sorozatának hetedik részében a logopédiai ellátásról olvashatnak.
„A logopédus gyógypedagógus, aki a beszédben akadályozott gyermekek és felnőttek ellátására képesített. Tevékenységének része az egyes logopédiai kórformák vizsgálata, azok típusától, súlyosságától, halmozottságától függően, a társtudományok szakembereinek bevonásával a megelőzés, a korai fejlesztés, illetve a kezelés és az utógondozás.” (Vassné, 2001).
Ezen átfogó és tényszerű meghatározásból látható, hogy minden, ami a kommunikációval összefügg, a logopédus hatáskörébe tartozik.
Intézményünk logopédusait a következő problémákkal kapcsolatban kereshetik:
-
Nyelvi késés (megkésett beszédfejlődés): ha nem indul meg időben a beszéd.
-
Nyelvi zavar: ha a nyelvfejlődés nem a tipikus módon történik, hanem eltér attól.
-
Artikulációs zavar: a beszédhangok tipikustól eltérő ejtése.
-
Beszédészlelés és beszédértési nehézségek: egyes hangok közötti különbségek vagy azonosságok nem észlelése (ami nem hallásproblémából adódik), valamint összetett(ebb) információk megértési problémából adódó nehézsége.
-
Diszfónia: hangképzési rendellenesség kezelése (rekedt, fátyolos hang, hangszalagcsomó, stb.) – legtöbb esetben orvosi javaslatra
-
Beszédfolyamatossági zavarok (dadogás, hadarás).
A logopédiai terápia:
A logopédiai terápiás folyamat megtervezéséhez minden esetben szükség van egy előzetes állapot-megismerésre (beszéd- és nyelvi fejlettség szűrése, illetve logopédiai vizsgálat), ezt bizonyos életkorokban jogszabály írja elő (15/2013. EMMI rendelet (II.26.), módosítása: 53/2016. (XII.29)):
25. § (3) A logopédiai ellátás keretében el kell végezni a harmadik és ötödik életévüket betöltött gyermekek beszéd- és nyelvi fejlettségének szűrését. A hároméves kori logopédiai szűrés a nyelvi fejlettségre (receptív és expresszív nyelv), az ötéves kori szűrés elsősorban a beszédartikulációra, illetve az írott nyelvi (írás és olvasás) készültségre irányul. A szűrés eredménye alapján szükség szerint el kell végezni a gyermek további logopédiai vizsgálatát, illetve kezdeményezni kell további gyógypedagógiai, pszichológiai, orvosi vizsgálatokat.
Az 5 éves kori szűrésként említett állapot-megismerésen azok a gyermekek vesznek részt, akik betöltötték az 5. életévüket és még nem kezdték meg az iskolai tanulmányaikat.
Célja elsősorban az artikulációs problémák (beszédhibák) kiszűrése, valamint az írás és olvasás elsajátításához szükséges részképességek állapotának felmérése. A szűrések az óvodában, egyéni vizsgálati helyzetben valósulnak meg, a logopédusok személyes találkozás során, előre összeállított szűrőeljárás alapján végzik el.
A 3 évesek szűrése szintén csak az óvodai ellátásban résztvevőket érinti, viszont a logopédus és a gyermek személyes találkozása nélkül valósul meg. Az óvodákba kiküldött, szülők által kitöltendő kérdőív kiértékelése után állapítják meg a szakemberek, hogy mely gyermekek számára szükséges további személyes jelenlétű vizsgálat, illetve terápiás foglalkozás, tanácsadás. Míg az 5 évesek szűrése a beszéd alaki helyességére, az artikulációs problémákra és az írás-olvasás elsajátításához szükséges képességekre fókuszált, addig a 3 éveseké azt vizsgálja, hogy a gyermek beszéde tartalmilag megfelel-e az életkora alapján elvártnak.
A szűrések eredményének függvényében szervezik meg a logopédusok a gyermekek további ellátását, illetve amennyiben szükségesnek érzik, javasolhatnak kiegészítő vizsgálatokat is (pedagógiai, pszichológiai, szakorvosi vizsgálat). Erről az óvoda és a szülők minden esetben írásos szakvéleményt kapnak, melynek aláírásával elfogadják az abban leírtakat és hozzájárulnak ahhoz, hogy gyermekük terápiás ellátásban részesüljön.
Az ellátás a városi óvodák, illetve létszámtól függően a vidéki óvodák esetében is az óvodákban, egyéb esetben és iskolásoknál ambuláns keretek között, tehát pedagógiai szakszolgálatunk intézményében, előre egyeztetett időpontokban valósul meg. A terápiák heti rendszerességgel, 45 perces foglalkozások keretében történnek. A foglalkozások a szakemberhiány következtében többnyire kiscsoportos formában (3-4 gyermek részvételével) valósulnak meg.
Idén a nagycsoportos vagy alsó tagozatos dadogó gyermekek számára tervezünk egy csoportot indítani (elegendő jelentkező esetén). A csoportban játékos, mozgásos, zenés tevékenységekkel, kézügyességet is igénybe vevő feladatokkal fejlesztjük a kicsiket, hogy önbizalmuk növekedjen, beszédtüneteik javuljanak. Itt logopédus és pszichológus szakember együtt foglalkozik a gyermekekkel, a szülőket pedig szükség esetén nevelési tanácsokkal látjuk el.
Mivel a szülők gyermekeik elsődleges ismerői, így a logopédiai terápia hatékonyságát nagymértékben befolyásolja a velük kialakított harmónikus kapcsolat. Fontos, hogy a terápiás folyamat csak a beleegyezésükkel valósulhat meg, illetve a későbbi terápiás ellátás során is elengedhetetlen fontossággal bír a rendszeres otthoni gyakorlás, amit terápiás szerződés formájában írásban is rögzítünk.
Logopédusok munkacsoportja
Említést kell tennünk továbbá egy olyan alkalomról, pontosabban egy egész hétről, amikor az eddigiekben bemutatott szakterületeket a Kedves Szülők, Kollégák, Érdeklődők saját maguk megtapasztalhatják: a Nyílt szakszolgálati hét alkalmával.
Ekkor egy egész héten keresztül megnyitjuk intézményünk kapuit, és előzetes bejelentkezés után (a fejlesztő helyiségeink befogadó képességének végessége miatt szükséges) vendégül látjuk az érdeklődőket. A jövő héten megjelenő utolsó írásunkban erről számolunk majd be, tartsanak akkor is velünk!