Kövesdi Tibor kiállítása - 40 év művészi pályájának portréi a falakon
A Galéria ’70 sokművész(et)i tárlat egyik kiállítója önálló, gazdag gyűjteménnyel debütált a közönségnek szeptember elején a Mezey Művészeti Központ emeleti termében, „Retró perspektíva” ARC/ÉLEK címmel. Mindeközben három válogatott fényképe a lenti együttes kiállításon szintén megtekinthető.
kapcsolódó galéria
Rendezvény dátuma: 2024. szeptember 05.
Kövesdi Tibor kiállítása - Mezey I. Művészeti Központ
Kövesdi Tibor művész és tanár már jóval a 18 Kazincbarcikához köthető alkotót közösen bemutató Galéria ’70 tárlat közhírré tétele előtt eljátszott a saját kiállítás ötletével. Célja volt megmutatni, hogy az évek során mi minden gyülemlett fel a „fiókjában”. A kiállított darabok között van, amit bemutatott már korábban, van, amelyet csak máshol vonultatott fel, de akad köztük olyan is, amelyiket még senki sem láthatta.
„Tavalyelőtt gondolkoztam el a kiállításon, és idén ősszel sikerült megszervezni” – avatott be bennünket a művész.
Portrék — mert az embert az ember érdekli legjobban
Kövesdi Tibor a portréban találta meg azt a témát, amelyet leginkább önmagához tartozónak érez, amellyel megmutathatja magát és az alkotói kalandozásait. Beszédes tekintetű festmények és elmélyülő jeleneteket ábrázoló rajzok váltakoznak a falakon, melyek bepillantást engednek a szemeken át a múló léleklenyomatokba.
„Ahogyan Platón mondta, ha az oroszlánok tudtak volna szobrot készíteni, akkor oroszlánszobrot készítenének — és így véli az alkotó is. — Az embert valószínűleg az ember érdekli a legjobban.”
A megtekinthető alkotások leginkább tanulmányrajzok, főként szénnel, krétával. Bár Kövesdi Tibor személyes kedvence az akvarell/vízfesték technika, az ezzel készült műveiből most kevesebbet válogatott ide, cserébe egy-két olajfestmény-próbálkozással gazdagította a tárlatot. Az alsó szint Galéria ’70 kiállításán pedig a művész három fotója tekinthető meg 17 másik tehetség pályájának gyümölcsei között.
Akinek egyik szeme fest, a másik fényképez, máskép-másképp
„Nagyon örülök neki, hogy ez a két kiállítás véletlenül, párhuzamosan egymás mellett van. Eldöntöttem, hogy a 70 éves jubileumi kiállításon egy másik részt mutatok meg magamból – mesélte a művész. – Ugyanúgy 40 éve fotózok, csak azok a munkák kevésbé porosak, mert a 2000-es évekből származnak, míg a festmények régebbiek. A fotográfiában más érdekel, ott kevés portrét készítettem. Bárhol járok, mindig a fényeket és az építészetet fotózom, erről szólnak a képeim.”
Kövesdi Tibor elárulta a Kolorline-nak, hogy az utóbbi évek rengeteg kanyara után a fényképezés maradt meg számára. A digitális fotózás esetében nincs laborálás és digitális utómunkával sem foglalkozik. Önvallomása alapján egy turista vagy egy amatőr fotós módjára készíti a képet, gyorsrajzokat pedig máig rögtönöz. Ha valamit öt percben tud rögzíteni, az most is érdekli. Mivel elmélyültebb képzőművészeti munkái mostanában nem születtek, úgy gondolta, hogy bemutatja azt, amit korábban hozott létre. A tanárként is praktizáló alkotó több művét azért választotta a Mezey István Művészeti Központ falára, mert a tanításhoz kapcsolódóan rejtenek valamiféle tanulságot, és nem azért, mert magukban remekműnek tartaná azokat.
Egy, a régi vágású művészek köréből
A kiállítás nyitóbeszédében, a Kazincbarcikai Kodály Zoltán Alapfokú Művészeti Iskola növendékének produkciója után Pálffy Lajos újságíró méltatta Kövesdi Tibort. Személyével megidézte a régi vágású művészek eszmei társaságát, megemlékezve a szokásaikról, megjelenésükről, alázatukról, technikáikról és az egymás közötti létükről.
“A régi vágású művészekről, akik talán sajnos eltűnőben vannak, tudni kell, hogy szerettek egymással beszélgetni…” — hangzott el többek között a nyitóbeszédben.
Kövesdi Tibor „Retró perspektíva” ARC/ÉLEK című kiállítása október 4-ig tekinthető meg a Mezey István Művészeti Központ felső kiállítótermében, míg a Galéria ’70 tárlatkollázs az alsó szinten szeptember 13-ig élvezhető.