Szemünk fénye: a gyermek
Szülőnek lenni nem egyszerű dolog.
Számos szakkönyv foglalkozik a gyermeki lélek pszichológiájával, és megannyi szakember leírta már a gyermeknevelés alapvetéseit. A temérdek szakirodalom ellenére, viszonylag hamar rájövünk, hogy gyereket bizony nem lehet könyvből nevelni. A legtöbb, amit tehetünk, hogy körülöleljük szeretetünkkel, védjük, óvjuk, biztatjuk és segítünk megtalálni a maga útját. Már csecsemőkorban érdemes figyelni a baba reakcióit, hiszen egész korai időszakban kiderülhet, milyen személyiségjegyeket hordoz a kisded. A kisgyermekkori fejlődés, fejlesztés terén hatékony lehet az egyre népszerűbb Ringató foglalkozás. A városban egyedüliként, Csőszné Husonyicza Ágnes vezeti ezt a sajátos nevelési programot, jelenleg a Fitt Barcika programsorozat keretében. Beszélgetésünket mélyen áthatja Ágnesnek a szülőkkel és a kicsikkel megélt személyes élménye.
Már túl van az első Ringató foglalkozásokon. Van érdeklődés a szülők részéről?
Igen, legutóbb is nagyjából húsz édesanyával és gyermekével ültük körbe a nagy szőnyeget. Mivel 0-tól 3 éves korosztálynak szól a program, egész pici, hat-hét hónapos babákkal is jönnek, bár azt szoktam mondani, hogy minél hamarabb hozzák a csecsemőket, annál jobb. Miután egy kicsit megerősödött a bébi, nyugodtan lehet vele foglalkozásokra járni.
Csőszné Husonyicza Ágnes kisfiával "Ringatózik" Fotók: Bartók Bence
Röviden beavatná az olvasókat, milyen jellegű foglalkozás a Ringató?
A Ringató egy széles körben elterjedt, már az országhatárt is átlépő, sajátosan magyar, kodályi elvek alapján működő, zenei nevelési program. Kodály elképzelése szerint nem csupán a gyermek születését megelőző kilenc hónappal kell kezdeni a zenei nevelést, odáig ment, hogy az anya születését megelőző kilenc hónappal előbb javasolta. Ez azért lényeges, mert ha az édesanya zeneileg tájékozott, nyitott a világra, és már a babavárás kezdeti szakaszában énekel a magzatnak, a pici zenei emlékekkel fog születni, ami nagyon jó kiindulási pont lesz a további életében. A zeneszerző fontosnak tartotta az igényes zenei anyag biztosítását, mely az ő fogalmai alapján a néphagyományokból merített zenei anyagot jelentette, amit ki kell egészíteni más népek dalaival, illetve komponált gyerekdalokkal. Ez a kisgyerekkori zenei nevelés anyaga, mi is erre építjük a Ringató zenei anyagát.
Hogyan zajlik egy-egy foglalkozás?
Egy nagy kört alkotva ülünk a szőnyegen, anyukák a kisgyermeküket tartva az ölükben éneklünk, mondókázunk, ölbéli játékokat játszunk, ezáltal éneklő közösséget alkotunk. Mindeközben zenei ingerekkel vesszük körbe a gyerekeket. Észrevétlenül felkeltjük a kicsik szép zene iránti érzékenységét, fogékonyságát. Az anya-gyermek köteléket erősítjük, hiszen ilyenkor a szülő csak a gyermekére, a gyermek pedig csak a szülőre figyel. A Ringató mottója: vedd ölbe, ringasd, énekelj! – kérés a szülők felé, mert egy kisgyereknek énekelni jó dolog. Ehhez nem kell, hogy az anyuka, apuka hangja tökéletesen tisztán csengő, kiművelt, képzett legyen. Azt szoktam mondani az anyukáknak, hogy a ti hangotok a legszebb a világon a kisbabátok számára, énekeljetek, hát bátran!
Miért jó a Ringató? Mi a célja?
Gállné Gróh Ilona, a program elindítója gyönyörűen öntötte szavakba a foglalkozás lényegét: „A Ringató énekelni, játszani tanít, örülni a szépnek. A hagyományos dalok, mondókák, ölbéli játékok a világra nyitnak ablakot, s a lélekbe jutva élni segítenek, sőt, ha kell, gyógyítanak. Szeretnénk a családoknak egy lehetséges utat mutatni a boldogulás felé. Nem az egyetlent, nem a legjobbat, hanem egyet a sok közül, egy biztos jót.” Tulajdonképpen mintaadás a kisgyermekes szülők számára. Ezen túlmenően szeretnénk megteremteni a felnőttek számára a közös éneklés élményét, hiszen a közös éneklés mindig öröm és élmény, abban mindig szépség van. Kicsit formáljuk a szülők ízlését, közösséget építünk, s mindig elmondom, fontos, hogy otthon legyen folytatás. Ez nem azt jelenti, hogy az egész repertoárt egy nap alatt végig kell énekelni, vagy játszani a gyerekekkel. Azt szoktam tanácsolni, hogy válasszanak egyet - kettőt és azt énekelgessék, ismételgessék. A gyerek egy idő után fogja kérni, fogja mutogatni a kis tenyerén ezeket a kis csiklandozókat, tenyérsimogatókat. Az ölbéli játékok szintén nagy szerepet kapnak a foglalkozáson. A művészeti nevelés célja a katarzis, ezt a képzőművészetben, az irodalomban, a színházban és a zenében is megtapasztaljuk. Ebből építkezik az emberi lélek. Az ölbéli játékokban ugyanúgy megvan ennek a beteljesülésnek az élménye, s a picik esetében ez a legalkalmasabb módja a kötődés kialakításának, a fejlesztésnek. Nyilván pár hónapos babával óvatosabban játsszuk ezeket a játékokat, vagy csak az anyuka tartja az ölében, zenei ingerek ölelésében.
Ön hogyan szerzett tudomást a programról, illetve mikor csatlakozott hozzá?
2013-ban kezdtem a Ringatót tartani Kazincbarcikán. Az egyik ismerősöm említette, ő Pesten élt akkor és ott jártak a babájával foglalkozásra. Nagyon megtetszett az, amit a tapasztalatairól mesélt, és eltűnődtem azon, hogy ének – zene szakos tanárként megvan az előképzettségem ahhoz, hogy belőlem is Ringató foglalkozásvezető váljon. Pesten volt a meghallgatás, sikeresen bekerültem, és néhány hónap múlva elvégeztem a tanfolyamot. Azóta foglalkozom ezzel töretlenül, bár voltak benne megszakítások, amikor várandós voltam a kisfiammal.
Három gyermeke mindegyikénél alkalmazta a Ringató nevelési elvét?
Linda tizenhat éves, Balázs tizenegy a legkisebb gyermekünk, Dusán pedig még nem töltötte be a kettőt. Mindhárom gyerekkel rengeteget énekeltünk, mondókáztunk, ám Dusán esetében, mivel jóval fiatalabb az előző két gyermekemnél, már tudatosan szőttem bele a napirendjébe a Ringató módszereit.
Olyannyira megható szeretettel beszél a programról, hogy muszáj megkérdeznem: mit jelent Önnek a Ringató?
A Ringató számomra kiapadhatatlan szeretet és örömforrás. Élmény a szülőknek, nagyszülőknek, a gyermekeknek és élmény nekem. Részese lenni valaminek, ami érzelmekkel teli, ugyanakkor építő, hasznos és fejlesztő hatású, fantasztikus dolog. A Ringató olyan, mint a szivárvány az égen, mely sok színben tündököl.