Maradj otthon – Megváltozott életritmus
A koronavírus járvány sokak megszokott életritmusát felborította. A világjárvány olyan változásokat hozott magával, ami teljességgel felborította eddigi megszokott életünket. A diákok otthonról tanulnak, és sok munkavállalónak otthonról kell dolgoznia. Ebben a helyzetben nem egyszerű megtartanunk eddigi éltritmusunkat, viszont érdemes rá törekedni.
A mindennapokban természetes, hogy életünkben időről-időre változások következnek be, viszont ezek a változások általában nem ilyen hirtelen történnek. A világjárvány pár nap leforgása alatt borította fel eddigi életünket. A járvány ütemének lassítását szolgáló, szociális távolságtartás betartása, a munka- és tanulási körülmények hirtelen módosulása, a kijárási korlátozások, a megszokott tevékenységeink és lehetőségeink elvesztése vagy radikális átalakulása, a gazdasági bizonytalanság, a betegség jelentette fenyegetés, rendkívül erős stresszforrást jelentenek a mindennapok során.
Természetes, ha rossz érzések gyötörnek bennünket, és átmenetileg nem tudjuk ugyanolyan hatékonyan élni a mindennapjainkat. Időt kell adnunk magunknak arra, hogy alkalmazkodjunk a kialakult helyzethez. Fontos, hogy rendszert vigyünk a mindennapjainkba, alakítsunk ki napirendet. Akár bevezethetünk új rutinokat, amik a megváltozott körülmények között is feldobják mindennapjainkat. Ezek sokat segíthetnek abban, hogy visszanyerjük biztonságérzetünket, és oldhatják a felborult életritmus következtében fellépő alvászavarokat, étkezéshez kapcsolódó problémákat is. A lényeg a tudatos tervezés.
Megkérdeztünk egy kazincbarcikai anyukát, Kovács Évát, aki jelenleg részlegesen otthonról dolgozik, két kisgyermeke mellett, hogy mégis hogyan telnek a mindennapok ebben a nem szokványos helyzetben.
Hogyan telik egy átlagos napja a családnak ebben az időszakban?
A munkáltatóm részlegesen engedélyezte a home office intézményét, ezért csak heti 1 nap kell bejárnom, 4 nap pedig otthonról dolgozom. Eredetileg 8-tól kezdődik a munkaidőm, de általában otthonról 7-kor kezdek, hogy a gyerekek ébredése előtt tudjak még dolgozni. Kicsit később ébredeznek a gyerek. A digitális oktatás miatt a suli órái változóak. Amíg a 7 éves nagy gyermekem, tanul, én próbálom lefoglalni a kicsit, aki még óvodába jár, miközben persze odafigyelek a nagyra is, hiszen tanulás közben néha hajlamos elkalandozni. A tanulás után gyorsan visszaülök dolgozni, ilyenkor a gyerekek általában tv-t néznek, vagy valamilyen digitális eszközön játszanak (sajnos).
Munka után, délután ki szoktunk menni a gyerekekkel az udvarra, és még egy kis házimunkára is jut idő. A férjem is sokkal többet dolgozik mióta otthon van, sokszor még este 6-kor is dolgozik, mondván, hogy az internetkapcsolat miatt nem úgy halad, ahogy szeretne. Mivel az ő a munkaideje nagy részében konferencia beszélgetésben van, így csak foszlányok jutnak el hozzá abból, hogy mi is folyik éppen otthon.
Nagy nehézséget jelent az online oktatás? Több segítséget, odafigyelést igényelnek a gyerekek?
Természetesen sokkal több odafigyelést és energiát igényel a család részéről. Míg a nagy gyermekem suliba járt, addig a napköziben elkészítették a házi feladatokat és gyakoroltak is. Csak annak a gyereknek jelezte a tanító néni, hogy foglalkozzanak otthon az anyaggal, akinek valamilyen lemaradása volt. Mivel 7 éves és éppen hogy tud olvasni, természetesen az online térben még nem tud eligazodni (e-mail, linkek, chat szobák). A házi feladatban szintén segíteni kell. A nap fénypontja pedig a feladatok beküldése, mert minden tanár más módon, más időközönként és más-más e-mail cím várja vissza a produktumokat.
Kovács Éva kiemelte, hogy pozitívum ebben a helyzetben az, hogy így első kézből kapnak információt, arról hogyan halad és hogyan teljesít a gyermek az „iskolában”.
Hogyan viselik a gyerekek a bezártságot, hogy nem mehetnek játszótérre, iskolába, óvodába a többi gyerek közé?
Nálam ez nagyon érdekesen alakul. A nagyot, mivel szinte minden nap látja az osztálytársait a képernyőn keresztül, és még korán sem kell kelnie, annyira még nem szomorította el a helyzet, nem érzi nehéznek a dolgot.
A kicsit jobban megviseli, mert érzi, hogy most kissé az ő foglalkoztatása háttérbe szorul és nem láthatja a legjobb barátját sem. Azt szokta kérdezni, hogy „Anya, ha vége ennek a bacilusnak (neki már csak bacilus a vírus), akkor átjöhet Balázs hozzánk játszani, ugye?”
Milyen hatékonyan tud otthonról dolgozni a gyerekek mellett?
Az első időkben abszolút nem voltam hatékony, mert alig haladtam, és még bűntudatom is volt, hogy elhanyagolom a gyerekeket és a háztartást is, viszont később mindenki belerázódott. Szerencsére a főnököm is gyakorló anyuka és bár nagyobb, önállóbb gyermeke van, átérezte a problémámat és partner volt a helyzet megoldásában.
Sokszor előfordul, hogy a kicsi az ölemben ül és „segít”. Ilyenkor mondom neki, hogy mikor hová kattintson, vagy hogy mikor nyomhatja a „küldés” gombot. Persze ezt rövid idő után megunja, de legalább utána nagyon büszke, mert segített anyának dolgozni.
Összefoglalva, mi és sok más család, most a túlélésre játszunk és már alig várjuk, hogy minden visszakerüljön az eredeti kerékvágásba. – tette hozzá Kovács Éva.