Az év iskolaőre Kulcsár Tamásné
Egy borsodi hölgy részesült a magas rangú elismerésben, aki a Gvadányi József Általános Iskolában teljesít szolgálatot Rudabányán.
Dr. Balogh János r. altábornagy, országos rendőrfőkapitány „Az Év Iskolaőre” kitüntetést adományozott Kulcsár Tamásnénak. A díjat dr. Halmosi Zsolt r. vezérőrnagy, rendészeti országos rendőrfőkapitány-helyettes adta át.
Kulcsár Tamásné a 2020/2021-es tanévben nyújtott példás szakmai tevékenysége elismeréseként részesült a magas rangú kitüntetésben.
Kolléganőnk a Kazincbarcikai Rendőrkapitányság illetékességi területén, a Gvadányi József Általános Iskolában teljesít szolgálatot Rudabányán. Az intézménybe járó gyerekek sorsát szívén viseli, a tanulók szeretik, könnyen bizalmukba fogadták, gyakran lepik meg saját készítésű rajzaikkal is. Iskolaőrünk a tanév folyamán többször különféle egészségügyi segítségnyújtásban is közreműködött, ahol mindig szakszerűen és higgadtan viselkedett. Munkája során többször hasznos jelzéssel élt már a helyi családsegítő szervezet felé, illetve az iskolai pszichológussal is szorosan együttműködik. Személyével egy kiegyensúlyozott, következetes és munkáját lelkiismeretesen végző szakemberrel bővült az iskola.
Ért a nyelvükön
Nehéz helyzetű gyermekek mindennapjainak részévé vált a rudabányai iskolaőr. Fellépésével és határozottságával sikerült rövid idő alatt tekintélyt kivívnia az általános iskola tanulóinak körében, akik olykor bizalmasukként is szívesen fordulnak hozzá.
Tavaly augusztus 1-vel indult útjára az iskolaőr program.
– Azonnal felkeltette az érdeklődésemet a feladat, amint meghallottam a toborzást – nyilatkozta Kulcsár Tamásné, a rudabányai Gvadányi József Általános Iskola iskolaőre.
Tíz évig dolgozott vagyonőrként egy nagyvállalatnál. Sejtette, hogy nem lesz egyszerű menet megfelelni a kihívásnak, de bízott a megszerzett tapasztalatokban.
– Amint elvégeztem a képzést, a rendőrségi szakirányítóm Jaskó Judit r. főhadnagy egy találkozót szervezett az iskolaőri programra jelentkező oktatási intézmények vezetőivel. Ekkor mutatkoztunk be egymásnak a rudabányai igazgató asszonnyal. Rögtön a mély vízben találtam magam, amikor megkérdezte, hogy mit tennék, ha valamelyik tanuló renitensen viselkedik. Azt hiszem sikerült frappáns, egyben hatásos feleletet adni, mert engem választott. A rudabányai iskoláról közismert, hogy sok a hátrányos helyzetű gyermek, akik nehéz körülmények között nevelkednek. Amikor az intézménybe kerültem mindennaposak voltak a rendbontások, a verekedések, a zsarolások, a fenyegetések. A kép nagyon változatos, hol az alsósokkal van több probléma, máskor pedig inkább a felsősök törnek borsot az orrunk alá. Előfordult, hogy hat ötödik osztályos nebuló az egyik szünetben összetörte a krétákat, melyhez vizet és szappant keverve felszívták az elegyet az orrukon. Elsőként nekem szóltak, hogy baj van. Rosszul lettek, magas láz és hányinger kísérte tünetek léptek fel. Tudtam, hogy komoly a dolog, ez nem szimulálás, ezért azonnal értesítettem a mentőket és a szülőket. Szerencsére maradandó károsodás nélkül felépültek a vegyszermérgezésből. Egy másik alkalommal pedig két 14 éves fiú verekedetett össze az udvaron a nagyszünetben. Az egyik tanárnő megpróbált közbelépni, de olyan szerencsétlenül sikerült, hogy zúzódott az ujja. Ekkor épp az udvar másik végében voltam, szaladtak, hogy azonnal menjek, mert elszabadult a pokol. Nekem is csak kényszerítő eszköz alkalmazásával sikerült szétválasztanom őket. Utólag kiderült, hogy egyikük aznap reggel alkoholt fogyasztott, majd társával összekülönbözve, az ital a legrosszabbik énjét hozta elő. A verekedők közül egyik fiú ellen, aki betöltötte a 14. életévét, garázdaság miatt indult büntetőeljárás. Az ide járó gyerekeknek egy része - mint megtapasztaltam - más vérmérsékletű, hangosak és olykor indulatosak. A verekedésre, lökdösődésre játékként tekintenek, ami az egyik pillanatról a másikra robban, és durvulásba fordul át. Ezt a momentumot kell időben felismerni, és megelőzni. Mára sikerült mindenkivel megismerkednem. Azt gondolom, hogy a gyerekek és tanárok egyaránt elfogadtak, értem a nyelvüket, és tisztelnek. Ehhez rengeteget kellett velük akár egyenként is beszélgetni, megtalálni a közös nevezőt. Előfordul, hogy néha erélyesebben kell szólnom hozzájuk. Az egyik nyolcadikos lány kimagaslóan nagyhangú volt közülük. Azzal sikerült tekintélyt szereznem, hogy nagyobb hangerőt produkáltam – magyarázta Kulcsár Tamásné.
Az intézményvezető értékelésében elismerően nyilatkozott az iskolaőr munkájáról. Azt nyilatkozta, hogy mióta a kollektíva elfogadta a személyét, azóta nincs nagyobb verekedés, jelentősebb rendbontás az intézményben. Az elmúlt tanévben abszolút a közösség részévé sikerült válnia.
Az iskolaőr – fegyverhasználati jog nélkül – kényszerítő eszközzel rendelkező, sajátos jogokkal felruházott közfeladatot ellátó személy, aki a Rendőrség területi szerveinél (Megyei, Budapesti Rendőr-főkapitányság) álltak munkaviszonyba. Az iskolaőr biztosítja, hogy a kijelölt oktatási-nevelési intézmény pedagógusai, a nevelő és oktató munkát közvetlenül segítő alkalmazottai, feladataikat zavartalanul elláthassák. A tanulók vagy az intézmény dolgozóinak biztonságát veszélyeztető cselekményeket megakadályozhatja, a sérelmükre elkövetett jogellenes magatartást megelőzi.
Forrás: police.hu, Zsaru magazin