https://kolorline.hu/Digitális oktatás a Csillagfürtösöknél

Digitális oktatás a Csillagfürtösöknél

Szerző:

Kolorline szerkesztőség

Publikálva:

Utolsó frissítés:

Kategória:

Kazincbarcika

A digitális oktatásra való áttérés talán a Csillagfürt EGYMI Kazincbarcikai Tagintézménye számára jelenthette az egyik legnagyobb kihívást. Az SNI tanulók oktatásához szükséges speciális feltételek biztosítása a megváltozott körülmények között teljesen más elvárásokat és megoldásokat igénylő feladat a szakemberek és a családok számára, mint a hagyományos általános iskolai képzésnél.

A kazincbarcikai tagintézményben jelenleg 68, a rudabányai telephelyen 8, az utazós ellátásban 11 településen összesen 156 tanuló fejlesztéséről kellett gondoskodniuk a digitális eszközök adta alternatívákat kihasználva.

– Fontos volt, hogy az intézményünk a helyi sajátosságokra, rendelkezésre álló feltételekre, körülményekre figyelemmel alakítsa ki a kapcsolattartás, a kommunikáció, a digitális munkarend formáit. Az adott lehetőségekre támaszkodva a lehető legtöbb segítséget meg kellett tudni adnunk a tanulóinknak, hogy a megkezdett fejlesztések folyamatosak legyenek. A digitális munkarendre való átállás megszervezése során első lépésként mind a szegregáltan-, mind pedig az együttnevelésben (integráltan oktatott SNI tanulókat, akiket az utazós gyógypedagógusok segítik) résztvevők szempontjából felmértük a tanulók és családok helyzetét – tudtuk meg Hódosné Tatár Ildikó Esztertől, a tagintézmény vezetőjétől.

A felmérés során arra fókuszáltak, hogy melyek azok az ingyenes, tanulást támogató online rendszerek, amelyeket az iskola az SNI gyerekek, tanulók távtanításában a legtöbb tanuló elérésével tud alkalmazni. Fontos szempont volt, hogy a kiválasztott platformok és/vagy alkalmazások a fogyatékosság típusától függően és a gyerekek egyéni szükségleteihez mérten akadálymentesen elérhetők-e. Feltérképezték, hogy az SNI gyerekeket nevelő családok milyen digitális eszközökkel és internet-hozzáféréssel rendelkeznek, és melyik kapcsolati formában lehetséges velük a folyamatos együttműködés; valamint milyen mértékben tudnak a szülők, gondviselők, családtagok támogató szerepben részt venni az SNI gyerekek otthoni tanulásában.

Vizsgálták azt is, hogy a digitális munkarend és a nevelés-oktatásban, fejlesztésben, habilitációban, rehabilitációban résztvevők együttműködésének megszervezése milyen terhekkel nehezíti a szakemberek munkáját; illetve az Egységes Gyógypedagógiai, Konduktív Pedagógiai Módszertani Intézmények (EGYMI) utazó gyógypedagógusai, utazó konduktora teammunkában, hogyan osszák meg a többségi intézményekben szerzett tapasztalataikat, a digitális oktatásra vonatkozó ötleteiket, jó gyakorlataikat.

– A fogyatékos személyeket támogató érdekvédelmi szervezetek honlapjai és szervezetei is sokféle lehetőséget kínáltak, amelyekről tájékoztatást nyújtottunk. Folyamatos a kapcsolattartás, kommunikáció a tanítványokkal, családokkal. A sajátos nevelési igényű gyerekek számára a gyógypedagógus személye, az iskolai környezet a tanulás, fejlődés szempontjából a biztonságot, stabilitást jelenti, amit most hosszú ideig nélkülözniük kell. Nehezítő körülmény, hogy sok családnál, a szociális háttér támogató szerepe is korlátozott vagy hiányzik. A Gyermekjóléti Szolgálattal továbbra is együttműködünk, jelzéssel éltünk, ha ezt indokoltnak tartottuk – magyarázta el a szakember, aki hozzátette, fontos volt olyan megbízható, egységes kommunikációs csatornát keresni, amelyen keresztül a pedagógusok a tanulókkal, szülőkkel, támogató családtagokkal folyamatos kapcsolatot tudnak tartani és információkat is tudnak küldeni egymásnak, ügyelve az adatvédelemi előírások betartására.

Németh Ádám
Képforrás: Némethné Harzsó Szilvia szülő
Németh Ádám 3. o  otthoni feladatmegoldás közben rész-egész

A feladatok tervezése során továbbra is figyelni kellett az egyéni különbségekre az eszközök és egyes alkalmazások használatában egyaránt. A speciális középsúlyos és autista csoportokban strukturált feladatlapok, gyógypedagógusaink által készített fejlesztő játékok formájában is kapnak munkát a tanulók. Otthon elérhetők a diákoknak a tankönyveik, munkafüzeteik, amelyek ismerősek számukra. Használatukhoz megfelelő, személyes instrukciókat, videós megsegítéseket biztosítanak.

– A biztonságot és stabilitást azzal is biztosítjuk, hogy meghatározott időtartamokban élőben is tartunk videós órát. Akiknél nem biztosított az online munka, ott heti rendszerességgel postázzuk a speciális tananyagot. Az integráltan oktatott SNI tanulók megsegítése – az adott társintézmény kérésének megfelelően – változatosan valósul meg. Mind a tanulók, mind az SNI gyerekek szülei vagy támogató családtagjai továbbra is érzik a gyógypedagógusaink mindennapi támogató jelenlétét! – árulta el a tagintézményvezető.
A kötelező egyéni fejlesztési tervek, a habilitációs és rehabilitációs célú fejlesztések céljai, feladatai továbbra is beépülnek a távtanítás rendjébe. Olyan feladatokat adnak és olyan módszereket használnak, amelyek – ha újszerűek is – nem ismeretlenek diákjaiknak, adott esetben szülői segítség mellett használhatók.

Németh Ádám
Németh Ádám 3. o otthoni olvasás feladatmegoldása közben

Az SNI tanulók értékelésében továbbra is rendszeres az ösztönző, az önértékelésre is biztató, a tanulási folyamatra, egyéni fejlődési ütemre koncentráló visszajelzés.
– Az elmúlt hetek tapasztalatainak birtokában és a lehetőségeink ismeretében megtaláltuk és kialakítottuk a digitális és/vagy papíralapú munkavégzés mindenki számára megfelelő egyensúlyát, a résztvevők közötti életszerű együttműködés, teammunka kereteit és feladatait a Csillagfürt EGYMI Kazincbarcikai Tagintézményében a Tankerület iránymutatásai alapján. Munkatervünkben vállalt feladatainkat is átültettük a digitális térbe. A Digitális és a Fenntarthatósági Témahetek projektjeit is sikerült megvalósítanunk az új munkarendben. Köszönet illeti minden gyógypedagógus és gyógypedagógiai asszisztens lelkiismeretes és odaadó munkáját, hogy zökkenőmentesen meg tudtuk valósítani kitűzött céljainkat, a szülők támogató segítségével – összegezte Hódosné Tatár Ildikó Eszter

A borítókép forrása Novákné Pitényi Szilvia szülő: Novák Zalán 1.o  számolás-mérés otthoni feladatmegoldása közben
 

További híreink

Föld napja a kazincbarcikai ovikban a játékos környezettudatosság szellemében

Dátum: 2024. ápr 29. 19:00

A Kazincbarcikai Összevont Óvodák környezet munkaközössége újra játékos, környezettudatosságot megalapozó programra hívta a Föld napján városunk óvodásait. Az esemény során a gyerekek játékos állomásokon keresztül tanulhattak a hulladékszelektálásról, a növények és az állatok védelméről, illetve arról, hogy a környezettudatos magatartás nemcsak egy napra szól, hanem egy egész évre, életre.

Új, modern buszmegállókkal és mutatós hulladékgyűjtőkkel szépül tovább Kazincbarcika

Dátum: 2024. ápr 29. 17:00

Kolorcity jól mutató és tiszta városi környezetét legújabban 19 modern buszmegálló és új hulladékgyűjtő edényzetek csinosítják tovább. Az önkormányzat a lakosság igényeinek figyelembevételével törekszik a városon belüli életminőség javítására.

Környezetvédelem és fenntarthatóság – játékosan és színesen

Dátum: 2024. ápr 29. 15:02

A Föld napján interaktív kiállítással lepték meg az iskolás és óvodás korosztályt a Mezey István Művészeti Központban. A tárlat a környezetvédelem fontosságára hívta fel a figyelmet színesen és nagyon sok hasznos információval.

Atrocitás a KBSC-Honvéd mérkőzésen

Dátum: 2024. ápr 28. 20:31

Vendégszurkolók csaptak össze a biztonságiakkal a vasárnapi Kolorcity Kazincbarcika SC — Budapest Honvéd mérkőzésen. A verekedés miatt a játék is leállt, így a 90. perc után 15 perc hosszabbítás következett.

KolorTV élőben

Programajánló

Retro majális

Kazincbarcika, Fő tér

Fitt Barcika május

Kazincbarcika

Tour de Hongrie 2024 - május 9-i kazincbarcikai célállomással

Kazincbarcika

Születés hete Kazincbarcikán

Kazincbarcika

Legfrissebb galéria

Legfrissebb videók

Facebook

Szurkoljunk