Szobrok Kazincbarcikán – Diana, „aki” vasmanciként is lenyűgöző
Kolorcity utcáin szebbnél szebb köztéri alkotásokkal találkozhatunk. Sorozatunkban ezek történetével ismerkedhet meg az olvasó. Elsőként a vadászat istennője került sorra.
Büszkén húzhatják ki magukat a városlakók, ha köztéri alkotások kerülnek szóba, hiszen Kolorcity országos szinten is élen jár mind az utcai műremekek számát, mind művészi értéküket illetően. A települést járva számtalan olyan szoborra bukkanhatunk, amelyek nemcsak esztétikailag nyújtanak élményt, de történetük is érdekes.
Somodi Hornyák Szilárd Távolodó, a Szalézi Szent Ferenc Gimnázium pedagógusa – aki egyúttal maga is képzőművész – minden ilyen érdekes történetet ismer, és mivel tudását szívesen megosztja, az Építők útján található Diana őzzel című alkotásról kérdeztük. A szobor 1962 óta áll a kórház melletti park bejáratánál. Alkotóját, Huszár Imrét eredetileg asztalosnak, kőfaragónak és gipszöntőnek taníttatták a szülei, a tehetséges fiú azonban meglelte művészi vénáját, így 1920-1926 között már az iparművészeti iskola padjait koptatta.
„A Diana őzzel című szoborban Huszár Imrének tulajdonképpen a főművét tisztelhetjük – mesélte Somodi Hornyák Szilárd Távolódó. — A művész budapesti évei után Párizsba utazott, és ott bizony nem kisebb ember lett a mestere, mint Émile Antoine Bourdelle, akit Rodin tanítványaként is ismerünk. Közvetve mondhatjuk tehát, hogy a rodini tudást, amely mesterről mesterre szállt, maga Huszár is birtokolta. Ennek a tehetségnek az egyik bizonyítéka a vadászat istennőjét ábrázoló szobor.”
A Huszár kompozícióban őzzel ábrázolt istennő a vadászat és az állatok mellett a népek védnökének, a nők, a szülés és a gyermeknevelés patrónájának számított a rómaiak hite szerint. Hogy a kazincbarcikaiak körében hogyan terjedt el a nemes istennőre vonatkozó, s kissé prózai Vasmanci megjelölés, azt nem tudjuk. Az azonban Somodi-Hornyák Szilárd szerint biztos, hogy amikor annak idején a Mezey István Művészeti Központ helyén működő általános iskolából futni küldték testnevelés órán a gyerekeket, a kiszabott távot illetően megszokottnak bizonyult a „vasmancis kör” megjelölés.
Bármilyen névvel illetjük is, ha legközelebb a Diana szobornál járunk, emlékezzünk meg egy pillanatra arról, hogy ezzel az alkotással Huszár Imre zsenialitása mellett a francia impresszionizmus hangulata is begyűrűzött a „város falai” közé…