Progresszív Digitális Témahét a Tompa Mihály iskolában
Az Irinyi János Református Oktatási Központ Tompa Mihály Általános Iskolája idén 9. alkalommal csatlakozott a Digitális Témahét nevű országos digitális pedagógiai mozgalomhoz. Az április 8-tól 16-ig tartó program címeres témája pedig kiváló alkalomszerűen Kazincbarcika kerek 70 éves születésnapja lett, köré épített kreatív feladatokkal az alsósok számára.
kapcsolódó galéria
Rendezvény dátuma: 2024. április 12.
Digitális témahét - Tompa Mihály Református Általános Iskola
A 2016 óta létező országos kezdeményezésnek, a Digitális Témahétnek egyik fő célja, hogy a gyerekek megtanulják biztonságosan és etikusan használni az internetet, és azt, hogy hogyan lehet digitálisan alkotni.
„Intézményünkben idén fejlődött a Digitális Témahét ilyen komplex programmá az első négy évfolyamon – mutatott rá a témahét felelőse, Suga Lászlóné Emese, az IJROK Tompa Mihály Általános Iskola tanítónője és az IKT (információ- és kommunikációtechnológiai) módszertani tanácsadója. – Ebben a tanévben a témát Kazincbarcika 70. születésnapjához kötöttük, így városunkhoz kapcsolódó feladatokat oldottunk meg a gyerekekkel.”
A Digitális Témahét menete
A témafelelőstől azt is megtudtuk, hogy a program az iskolában, illetve otthon, egyénileg vagy csoportosan megoldható feladatokból állt. Felhasználták ehhez az Tompa iskola tabletjeit, számítógépes termeit és interaktív tábláit is. A tanulók minden elvégzett feladatért pontokat kaptak. Aki elérte a 100 pontot, az elnyerte a Digi-Ász címet. A feladatokat online kapták meg a gyerekek, és az elkészült munkáikat is így kellett feltölteniük.
„Kihívás volt minden évfolyam életkori sajátosságainak megfelelő feladatokat találni – avatott be Suga Lászlóné Emese. – Mindenképpen egy Kazincbarcikához kötődő mesébe akartam ágyazni a cselekményt. Segítségül hívtam a mesterséges intelligenciát, ami egy szuper történetet írt a Sárkány legendája címmel. A meséhez és rajta keresztül Kazincbarcika valódi helyszíneihez, valamint jelképeihez kapcsolódott a játékos feladatsor. A negyedik osztályosok például egy prezentációt készítettek digitálisan, de tanultak arról is, hogy honnan kapta a nevét a Várhegy.”
A Tompás alsósok az élő BeeBot-pályán
A Digitális Témahét másik nagy etapja a matematikához kapcsolódott a Tompa Mihály iskolában, méghozzá játékos kódolás útján. A BeeBot nevű fejlesztő robotjáték mintájára az iskola teljes aulája egy nagy pályává alakult, amelyen maguk a gyerekek lettek a lépkedő robotok. Kódokat kaptak vagy készítettek a továbblépéshez. A feladatok itt is kötődtek Kazincbarcikához vagy a Kolorcity szó betűihez. Mindegyik kódlap más kazincbarcikai célponthoz vezetett, például a Sárkányhoz, az Oroszlánhoz, az Unikornishoz vagy a Mesélőhöz. A gyerekek mindegyik célnál mélyíthették a városi tudásukat, mondjuk arról, hogy a Mesélő szobra a Völgy parkban található, vagy hogy Egressy Béni Kazincbarcika elődtelepülésének szülötte volt.
A digitálisan megalapozott gyermeki lokálpatriotizmus
Otthoni feladatként digitálisan formázhattak szófelhőket a gyerekek, például Kazincbarcika utcáinak, tereinek neveivel. Ugyanígy pixelképeket is alkothattak az unikornisról, a sárkányról vagy az oroszlánról.
Egy másik feladvány pedig arra kereste a gyermeki fantázia válaszát, hogy vajon hogyan fog majd kinézni a 100 éves Kazincbarcika főutcája. Az eddigieket fotópályázat tette még kerekebbé az alsósok legkedvesebb szobráról, falfestményéről vagy játszóteréről.
A Digitális Témahét jelene és utóélete
Több, mint 200 Tompás kisdiák vett részt a kazincbarcikai Digitális Témahéten, mely jó apropója lett Kazincbarcika 70. születésnapjának új módon való megünnepléséhez.
„Örömmel láttam, ahogy a gyerekek megszerették a felhasznált alkalmazásokat, amelyekkel a képeket és a szófelhőket készítették, és azt is élvezték, ahogy együttműködve csoportokban dolgozhattak, még akkor is, amikor fizikailag nem voltak együtt. Már most is többen jelezték, hogy szívesen készítenének még további diákat is. A prezentációkészítő programok azért is hasznosak esetünkben, mert az alkalmazáson belüli képek szűrtek, így biztonságosabbak a gyermekek számára” — foglalta össze Suga Lászlóné Emese.
A digitális haladó szellem nem távozott a Tompa Mihály iskolából a témahét lejártával sem. Suga Lászlóné Emese folyamatosan nyomon követi azokat az alkalmazásokat, amelyeket hasznosíthatnak a gyakorlatban és amelyeket a gyerekek is jól kihasználhatnak a tanulás folyamán.