Biztonságosan az utakon, indul a tavaszi motoros szezon!
A tavaszias időben egyre többen veszik elő a motorokat, és vágnak neki az utaknak. A legtöbb motoros a szabályokat ugyan betartja, de mindig vannak kivételek. Az autósoknak és a motorosoknak is fokozottan kell figyelni ezekben az időkben az utakon. Egy pár gondolatban foglaltuk össze, mire is érdemes figyelni a motorosoknak, ha kétkerékre pattannak.
Fontos kiemelni, hogy a motorosok sokkal gyorsabban közlekednek, mint az autósok, igyekeznek minél jobban kihasználni a motor adottságait mind a gyorsulás, mind a fékezés tekintetében. Ez azt jelenti, hogy olyan közlekedési manővereket is felvállalnak, amelyeket nem szabadna.
A másik fő gond, hogy nem mindenki használja a biztonsági ruházatot, a gerincvédőt, csizmát, illetve a megfelelő méretű bukósisakot - ami nagyon is fontos - hiszen eséskor egyáltalán nem mindegy, hogy a fejünkre passzol-e a méret. Sokan a tavaszi első guruláskor nem veszik figyelembe, hogy a külső hőmérséklet ugyan megemelkedik, azonban az aszfalt még hideg, ezáltal nem alakul ki a megfelelő tapadás, így sokkal könnyebben megcsúszik a motor. Nagyon fontos motorozás előtt a „vas” átvizsgálása, felkészítése. A motorgumik állapotát mindenképp ellenőrizni kell, keressünk repedéseket és ellenőrizzük a keréknyomást is.
Amennyiben az csak 1-2 tizeddel változott, akkor nincs más dolgunk, mint pótolni, de ha ennél nagyobb a veszteség, akkor biztosak lehetünk benne, hogy „lassú” defektünk van. Megfelelő kerekekkel szereljük fel motorunkat, mivel a futófelületen egyáltalán nem mindegy a barázdamélység sem. Bagatel ugyan, de pályagumival például eszünkbe se jusson elindulni. A gumik mellett ellenőrizzük a világítást, irányjelzőt, féklámpát, kipufogórendszert. A jármű mosása előtt a fékeknél, a blokknál és a teleszkópoknál ellenőrizzük az esetleges olajfolyásokat. Nézzük át a mechanikus alkatrészeket, a bowdeneket, valamint az egyéb mozgó alkatrészeket és csatlakozókat. Ha a gumi rendben, jöhetnek a fékek. Ne felejtsük el ellenőrizni a fékfolyadék szintet. Toljuk a motort, vagy forgassuk meg a kereket, azután húzzuk be a fékeket, először a hátsót. Figyeljük meg van-e fékhatás, valamint azt, hogy a pedál felengedése után könnyen forog-e a kerék. Ha rendben van minden, ugyanígy ellenőrizzük le az első féket is. Amennyiben a fék szorulna, tisztítsuk meg a munkahengereket, vagy vigyük szerelőhöz. Ha elmulasztottuk az olajcserét ősszel, akkor az első indítást megelőzően végezzük el a műveletet. Ellenőrizzük a hűtőfolyadékot, nézzük át a világítást, a féklámpát, valamint ellenőrizzük az indexeket és a kürtöt is. A kapcsolók könnyed működése fontos, így ha azokat nehézkesnek tapasztaljuk, fújjuk be valamilyen kenő-tisztító spray-vel.
Fotó: Kovács Loretta
Nem csak a motort kell felkészítenünk, hanem magunkat is, hiszen a téli időszakban teljesen elszokik a motoros a megfelelő testtartástól, így nem árt az edzés a testünknek.
Ha mindent rendben találunk védőruházatunkról se feledkezzünk meg. A jó csizma, kesztyű, bukósisak és bőrruha elengedhetetlen, nem csak a vezetőnek, de az utasnak is, hiszen a felszerelés életet menthet. Aki motorozik ne feledkezzen el a gerincvédőről sem. A motorozás nem olcsó sport, de ha nem vagyunk körültekintőek akkor a motorunkat és saját egészségünket illetően nagy árat fizethetünk érte.