https://kolorline.hu/Hogyan vegyük fel a kesztyűt a tavaszi fáradtság ellen?

Hogyan vegyük fel a kesztyűt a tavaszi fáradtság ellen?

Szerző:

Jóbi Attila

Publikálva:

Utolsó frissítés:

Kategória:

Életmód

A tavaszi beköszöntével, többé-kevésbé mindannyian megtapasztalhatjuk, hogy fáradékonyabbak és bágyadtabbak vagyunk a szokásosnál. A napsütés és a jó idő ellenére nehezebben tudjuk ellátni feladatainkat és dekoncentráltabbak vagyunk a szokásosnál. A jól ismert tüneteket többnyire tavaszi fáradtságként emlegetjük, de mit is jelent a kifejezés pontosan és mit tehetünk ellene?

Bár a közeledő kikelet és napsütés jópár embernél feledtetni tudja a tüneteket, de így vagy úgy, mindannyiunknak meg kell küzdenie az ismert jelenséggel. A fokozódó fejfájás és a megcsappanni látszó fizikai tartalékaink okozta rosszullét nem betegség ugyan, de olykor igencsak megviselheti a tél során tartalékait felélő szervezetünket. 

A tavaszi fáradtság a szervezet fiziológia reakciója a folyamatra, amely akárcsak a természet, a téli üzemmódról tavaszi üzemmódra áll át. Télen ugyanis, amikor kevesebb napfényhez jut a szervezet, a test felpörgeti a melatoninképződést, ami fokozott alvásigényhez vezet. A március közeledtével, ahogy megnyúlnak a napok több fény ér bennünket és ezzel párhuzamosan csökken a melatoninprodukció amely megborítja az alvás-ébrenlét szükségletünket szabályozó cirkadián ritmusunkat.

De mit tehetünk hogy jobban érezzük magunkat és minél hamarabb visszaálljon szervezetünk a normális üzemmódra?

A tudományos kutatások szerint két vitamin hiánya áll a tavaszi fáradtság kialakulásának hátterében. A téli időszakban általában kevesebb friss gyümölcsöt és zöldséget fogyasztunk és a zsíros, energia dús táplálkozás miatt C-vitaminból a szükségesnél kevesebbet veszünk magunkhoz. Ez a vitamin többek között hozzájárul az érfalak és az íny épségéhez, segíti az izmok és az ínszalagok működését, valamint kiváló antioxidáns, azaz véd a szabad gyökök káros hatásai ellen. Nem árt tehát ügyelünk arra, hogy minél több citrus féle és rostokban gazdag táplálékot fogyasszunk ezekben a hetekben. 

A másik ilyen vitamin, a D-vitamin hiánya, amely a téli kevesebb napsütés és fokozott melatoninképződés miatt apad el tavaszra. Ezt a vitamint a szervezetünk is képes előállítani, igaz, ehhez napsütés és fedetlen bőrfelület szükséges, a nyári hónapokban 10-15 perc alatt képződik annyi belőle, amennyi elég a szervezet optimális működéséhez. A legkönnyebben a D-vitamin készleteinket, az abban gazdag tej és tejtermékek fogyasztásával tölthetjük fel. 

A joghurtfélék például értékes vitaminokat szolgáltatnak, könnyen emészthetők, és számos ásványi anyagot is tartalmaznak, amelyek közt mindenki megtalálhatja a kedvencét.

Végül, de nem utolsósorban, a tavaszi fáradtság megelőzésére vagy elűzésére a mozgás is kiválóan alkalmas. Szakértők szerint a legjobb minden nap körülbelül 30 percet eltölteni közepes intenzitású mozgással, amely hosszabb távon is jótékony hatású az egészségre.

További híreink

A háromszoros kupagyőztes Németh Szabolcs edzőként folytatja tovább

Dátum: 2019. máj 19. 13:50

A hatvankilencszeres magyar válogatott röplabdázó a Fatum-Nyíregyháza kispadján

Fiatal sakkosok a Mezeyben

Dátum: 2019. máj 18. 11:58

III. Kolorcity Open címmel egyéni és csapat utánpótlás sakkversenyt szervezett a Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Sakkszövetség és Kazincbarcika Város Önkormányzata május 18-án a Mezey István Művészeti Központban.

Figyelem! Csalók járják a várost - pénzt kérnek, radiátorcserét ígérnek

Dátum: 2019. máj 16. 13:58

Felhívjuk a lakosság figyelmét, hogy Kazincbarcikán zöld munkaruhában csalók járják a várost, akik szolgáltatónak adják ki magukat.

Elmaradt a pontszerzés

Dátum: 2019. máj 15. 15:29

A labdarúgó Merkantil Bank Liga NB II 37. fordulójában az ETO FC Győr együttesét látta vendégül a Kazincbarcika.

Programajánló

Kassai Thália Színház: A Montmartre-i ibolya

Kazincbarcika - Egressy Béni Művelődési Központ

Porfogó

Mezey István Művészeti Központ - Kazincbarcika, Rákóczi tér 9.

Somodi-Hornyák Szilárd: "Porfogó" kiállítás

Kazincbarcika

Gyere és fuss velünk a sérült gyermekekért!"

Sajóbábony

III. Fitness Day Kazincbarcika

Kazincbarcika

Legfrissebb galéria

Legfrissebb videók

Facebook

Szurkoljunk