https://kolorline.hu/A tűz varázslatos ereje

A tűz varázslatos ereje

Szerző:

Kolorline szerkesztőség

Publikálva:

Utolsó frissítés:

Kategória:

Életmód

A képzőművészetek Mekkájában találták magukat az érdeklődők a Kolorfesztivál 7.0 nyitónapján. Az artisztika különböző ágait felvonultató kiállításmegnyitókon minden korosztály csemegézhetett.


Fotók: Zele Tímea

Az országos szinten is egyedülállónak mondható összművészeti fesztivál egyik kuriózuma Györfi Sándor, Kossuth- és Munkácsy-díjas szobrászművész „Tűzvarázs” című tárlata. A Karcagon élő és alkotó szobrásszal kollégánk beszélgetett, aki beavatást nyert a művész által alkalmazott viaszveszejtéses bronzöntési eljárás technikájába is.

Valóban az volt az egyik oka, amiért elvállata a Kolorfesztiválra szóló meghívást, mert itt található Buza Barna „Kuruc lovas” szobra, mely Önnek is kedvence?

Igen, ez igaz. Annak idején, még középiskolás koromban volt szerencsém ismerni. Majdnem száz évet élt és nagy tisztelet övezte. Rendkívül intelligens, művelt, nagyon barátságos és igaz ember volt. Többen is nagyon szerettük, mert a szava mindig olyan örökséget takart, ami hozzátartozott az életünkhöz, amire büszkének kellett lennünk. Az élete valóságos legenda volt. Mindössze nyolc éves voltam, mikor a Kuruc lovast elhelyezték Kazincbarcikán, tehát akkor nem láthattam és később sem jártam itt, de mesélt nekem a szoborról, fényképeket mutatott róla. Most nagyon örülök, hogy végre eredetiben is megnézhettem, de amiért tulajdonképpen idekerültem, az Somogyi Józsefnek az „Anya gyermekkel” című szobra. Az alkotás már évekkel korábban olyan rossz állapotba került, hogy szükségessé vált a restaurálása. Mivel Somogyi mester tanítványa voltam, engem kértek fel, a helyreállítási munkálatok elvégzésére. Nagyjából hat évig volt nálam és most már a megmunkálás helyei sem látszanak, szépen bepatinázódott azóta. Boldog vagyok, hogy a városvezetés méltó környezetbe helyezte. Gyönyörű fotókat csináltam róla.

Munkásságával a nagykun hagyományok őrzésének egyik legfőbb ápolója. Származása mennyire határozza meg a művészetét?

Teljes mértékben. Amit csinálok, az az én életemről szól, amibe beleszülettem. Ezeknek az emlékeit örökítem meg, illetve olyan műveket készítek, amelyeket fontosnak tartok megmutatni a világról a nagyközönségnek. Több alkotásom hasonlít a régészek munkájához, amikor kikaparják a földből az egyes leletdarabokat és letisztítják. Én szintén töredékszerűen igyekszem kifejezni a magamban hordott értékeket.

Van olyan szobra, ami különösen a szívéhez nőtt?

Nem igazán, mert annyi sok mondanivalóm van még az életről, hogy mindig a következő feladaton töröm a fejem. Sokszor visszatekintek az előző művekre és azokat folytatom tovább. Úgy kell ezt elképzelni, mint a regényíró munkáját, aki az előzményekbe beleolvasva, a gondolatai hatására fűz még néhány sort, vagy oldalt az írásához. Újabb történetek jutnak az eszébe, mellyel fűszerezi a cselekményt és ebből egy nagy kerek egész jön létre. Azt hiszem, ha a Teremtő ad még néhány évtizedet nekem, bőven lesz miről beszélnem.

Miért a Tűzvarázs címet kapta a kiállítás?

A tűznek különleges varázsa van. Ihletet ad, inspirál, de szárnyát is szegheti az embernek. Főiskolásként főként a bronzszobrászat fogott meg. Fát, követ meg mindent faragtam én, most is faragok, ám az a bronzszobrászat, amit főiskolás koromban a mestereimtől, Mikus Sándortól és Somogyi Józseftől láttam, az mélyen belém ivódott. Egy alkalommal Somogyi József az öntödéből feldúltan jött be hozzánk a műterembe, ugyanis elrontották az öntött szobrát. Nagyon mérges volt, szinte kikelve magából mondta: nézze meg Sanyikám, mit csináltak a szobrommal! Rögtön láttuk, hogy ez nem nagyon hasonlít ahhoz, amit ő alkotott, mert egy szobornak a felülete a lelke. A felület finomságát, szépségét vissza kell, hogy adja a bronz. A főiskolán abban az időben alkalmazott technológia nem nagyon volt alkalmas a megfelelő felület létrehozására. Éppen ezért kísérleteztünk már akkor a viaszveszejtéses technikával. Amennyiben viaszból megcsináljuk a szobrokat, és kiolvasztjuk, gyakorlatilag egy első példányt kapunk róla, ami hűen tudja követni a megálmodott formának a felületét. Sok tapasztalatgyűjtés után úgy hagytam el a főiskolát, hogy a Magyar Képzőművészek és Iparművészek Szövetsége felkért, hogy a Nyíregyháza-sóstói Nemzetközi Éremművészeti és Kisplasztikai Alkotótelepen alapítsak egy bronzöntödét, ahol a művészek is láthatják a bronzöntés folyamatát. Általában éjszaka öntöttünk és az izzó anyag gyönyörű látványa, valamint az izgalom, ami kísérte a mű létrejöttét, jelenti számomra az alkotói folyamat szépségét és erejét. A bronzöntésnek ezt a fajta technikáját nem iparilag űzött mesterségként használtuk, illetve használjuk ma sem. Nekem az a bronzszobrászat, amikor egyedi művek jönnek létre, amiket nem lehet lemásolni. Ez a lényege.

 

 

További híreink

Közterület-felügyelők tanították a diákokat a helyes közlekedésre

Dátum: 2025. szept 09. 08:00

Felkérést kapott szeptember első hetében a Kazincbarcikai Önkormányzati Rendészet, hogy játékos formában segítsék megtanítani a gyerekeknek, hogyan kell biztonságosan közlekedni és átkelni a zebrán. A közterület-felügyelők természetesen igent mondtak, és valós szituációt szimulálva mutatták meg, mekkora veszélyforrás az úttest és a gyalogátkelőhely.

Delhusa Gjon Kazincbarcikán — városunk volt az egyik állomása a Szerencsekoncerteknek

Dátum: 2025. szept 08. 16:57

Összesen 80 megállóval kínál szórakoztató zenés kikapcsolódást az adott települések lakóinak a Szerencsekoncertek szeptember 4. és október 19. között. Kazincbarcikára szeptember 7-én érkezett a program, és a Mezey István Művészeti Központban először a Duász Akusztik, majd Delhusa Gjon koncertje szórakoztatta a közönséget.

Befejeződött a Vízi komplexum építése — a hivatalos nyitáshoz már csak az engedélyek szükségesek

Dátum: 2025. szept 07. 18:00

Hamarosan megnyitja kapuit a Vízi komplexum. Befejeződött a fizikai kivitelezése a létesítménynek, amely már csak az engedélyezési folyamat lezárására, illetve a végső hivatalos nyitásra vár. A Csónakázó-tó mellett egy több mint 8 ezer négyzetméteres területen, 2 ütemben indult el az építkezés. Az első ütem 2024-ben fejeződött be, ekkor készült el az 50 méteres versenymedence, az öltözők, a gépészet, a szükséges kiszolgáló helyiségek, valamint az épület korpusza. A második ütemben – amely 2024 tavaszán indult és egy év alatt valósult meg – a kültéri és a tanmedencék burkolata, az audiovizuális rendszer, a kiegészítő elemek, illetve a wellness- és rekreációs rész kialakítása történt meg.

Az energiapolitika nem politika — Kazincbarcikára látogatott Holoda Attila

Dátum: 2025. szept 07. 10:17

Holoda Attila, hazánk egyik legismertebb energetikai szakértője volt Kazincbarcika vendége szeptember 4-én. A több évtizedes tapasztalattal rendelkező szakember látogatást tett a város ikonikus Vízi komplexumában, majd egy városnézést követően az aktuális energiaellátási helyzetről és kihívásokról tartott előadást a Mezey István Művészeti Központban.

KolorTV élőben

Programajánló

Utcazene Fiesta — A Kolorfutás Night napos oldala

Kazincbarcika

Befutott a Kolorfutás Night 2025 dátuma — él a nevezés

Kazincbarcika

Idősek hónapja Kazincbarcikán 2025

Kazincbarcika

Legfrissebb galéria

Legfrissebb videók

Facebook

Szurkoljunk