Újabb lehetőségek a KolorAPP-al
Minden városban előfordulnak törött padok, a helyükről elmozdított szemetesek, kátyúk, közvilágítási hibák. Bosszantó, amikor ilyen dolgot lát az ember és rögtön az fogalmazódik meg a fejében, hogyan és mennyire gyorsan lehetne ezeket a problémákat orvosolni, kinek kellene szólni. Három évvel ezelőtt született az ötlet, hogy egy olyan intelligens városüzemeltetési problémabejelentő mobilapplikációt fejlesszenek ki Kazincbarcikán, melynek segítségével a felhasználók okos eszközeikkel könnyedén jelezni tudják, ha a városban valamilyen problémát fedeznek fel. Kazincbarcika Város Önkormányzata a városi tulajdonban lévő Barcika Centrum Kft.-t bízta meg a projekt kidolgozásával és megvalósításával. Kétezer-tizennyolc januárjában el is indult a modern, rendkívül könnyen kezelhető KolorAPP, amely mára újabb, hasznos funkcióval bővült.
Az ingyenesen letölthető alkalmazás segítségével néhány gombnyomással üzenhetnek a felhasználók például, ha valahol balesetveszélyes utcabútort látnak, illegálisan lerakott szemetet észlelnek vagy bármilyen rendellenességet vesznek észre Kazincbarcikán. Az észlelt hibákat névvel, vagy akár név nélkül, fotóval bárki jelentheti a városüzemeltetés felé, amiről visszajelzést is kap. A jelzést rövid időn belül ellenőrzik a szakemberek, és a probléma megoldásában érintett szolgáltatót értesítik a hibáról. A végeredményről pedig tájékoztatást kap a bejelentő a mobil készülékére.
Például, ha egy megrongálódott villamos szekrényt látunk, akkor lefotózzuk, az applikáció segítségével elküldjük a képet a hely címével vagy koordinátáival. Az észlelt hibáról értesítik az ÉMÁSZ szakembereit, akik megjavítják vagy kicserélik a hibás berendezést. A folyamatról és a hiba elhárításáról visszajelzést is kapunk.
Hamar népszerűvé vált az új rendszer. A felhasználók a legtöbb esetben a villamos hálózattal – a köz- és díszkivilágítással –, hulladékkal, parkgondozással, útkarbantartással, játszóterekkel, rongálásokkal, utcabútorokkal, kóbor álatokkal, rágcsálóirtással, valamint csapadék- és belvízzel kapcsolatos problémákat jelentettek be. Az applikáción keresztül városfejlesztési javaslatok is érkeztek a rendszerbe.
Az elmúlt időszakban több ezer probléma oldódott meg a lakossági bejelentéseknek köszönhetően, hiszen a KolorAPP-on keresztül közvetlenül azokhoz az illetékesekhez jutott el a panasz, akik a megoldhatják azt.
Még több segítség
A KolorApp fejlesztése folyamatos, hiszen szerették volna, ha a lakosság nem csak városüzemeltetési feladatokban nyújthatna segítséget, hanem egy felületen értesülhetnének minden őket érintő információról, hírről, valamint egymásnak is segíthessenek a felületen keresztül. Már 2018 decemberében pályázatott adott be a Barcika Centrum Kft. a felület újabb funkcióbővítésére. A 10 millió forintos nyertes pályázatnak köszönhetően az alkalmazás új, még modernebb, felhasználóbarátabb megjelenést kapott. Az alkalmazáson keresztül olvashatók a KolorLine legfontosabb hírei, közleményei és a városi programok is megtalálhatók.
Az app kiegészült egy új Közösség modullal is, melynek segítségével az emberek rátalálhatnak azokra, akiknek segítséget nyújthatnak és akiktől segítséget várhatnak. Mindezt ingyen.
Az alkalmazáson belül a felhasználók hirdetéseket adhatnak fel, hogy milyen területen várnak segítséget a többi felhasználótól és hogy ők maguk miben tudnának segíteni másoknak. A lehetőségek száma korlátlan.
Tanuljon angolul fűnyírásért!
Az alábbiakban bemutatott rövid példa a megújuló KolorAPP új moduljának, a Közösség modulnak az alapvető működését mutatja be:
Ági a cukrász például segítséget kér kerti fűnyírásban, ez egy 2 órás feladat. Feri jelentkezik Ági hirdetésére, segítséget nyújt, lenyírja a füvet Áginál és az alkalamzás Ferinek jóváír 2 órát. Feri a 2 óráját arra használná fel, hogy angolt tanuljon, ezért felad egy hirdetést, hogy angol tanárt keres. Erre jelentkezik László a nyelvtanár, akinek az oktatás után az alkalmazás jóváírja a Ferinek nyújtott segítség után az órákat. László gyermekének szülinapja lesz, egy különleges tortát szeretne sütni, de sajnos nem képzett cukrász. A hozzávalókat megvette a tortához és Ágitól kér segítséget, hogy közösen elkészítsék a tortát.
A gyakorlatias példa alapján látható az ún. „időbank” megoldás lényege. Az idő mindannyiunk számára azonosan értékes ezért, ha valakinek segítséget nyújtunk, a ráfordított időt visszakapjuk jóváírt időkeret formájában. Ebből az időkeretből utána mi magunk is segítséget kérhetünk másoktól és a segítségért mi is idővel fizetünk.
A Közösség modulon belül a felhasználók feladott segítséget kérő vagy segítséget nyújtó hirdetéseit lehet böngészni, a hirdetésekre jelentkezni, és a segítségnyújtások után a virtuális krediteket (órákat) a rendszer jóváírja. A hirdetésekre jelentkezők üzenetet válthatnak az adott hirdetésnél, a jelentkezésekről a rendszeren belül értesítő üzeneteket kapnak a felhasználók, továbbá egyeztethetik többek között a segítség kérés-nyújtás részleteit vagy éppen elérhetőségi adataikat, a segítségnyújtás ütemezését.
Az alkalmazás regisztált felhasználói a mobil alkalmazás indításakor egységesen 10 óra időkeretet kapnak, hogy a kölcsönösségi programjaikat megvalósíthassák.
A KolorAPP Közösség modulja demokratikus, hiszen minden felhasználó 1-1 órányi ideje azonos súlyú. A felhasználók szabadidejükkel „fizetnek” és tudásukkal segíthetnek egymásnak erősítve a közösséget.
A mobil alkalmazás iOS, és Android korszerűsítése, bővítésére a „KolorAPP mobil applikáció fejlesztése” című, TOP-7.1.1-16-H-ESZA-2019-00156 azonosító számú projekt részeként valósult meg.